COVID-19
Rapport sur les LGBTIphobies 2021
En ligne : www.sos-homophobie.org[...]
"La crise sanitaire a aussi eu des conséquences sur l’avancée des droits des personnes LGBTI. En effet, la loi de bio-éthique ouvrant l’accès à la PMA aux couples de femmes et aux femmes célibataires se voit encore reportée au détriment de celles qui souffrent de cette attente interminable, laissant la place aux opposant·es à cette égalité des droits. De plus, cette loi est loin d’être satisfaisante et de répondre à une égalité des droits entre les citoyen·nes, car elle refuse toujours aux personnes trans d’exercer leurs droits reproductifs et crée une filiation discriminatoire pour les couples de femmes. Ces débats et refus d’égalité, soutenus par une vision hétéronormée et patriarcale, entretiennent une hiérarchie des familles, des désirs et des genres qui peut faire naître des violences et des discriminations à l’en- contre des personnes LGBTI."Global monitoring report on financial protection in health 2021 (2021)
de Gabriela Flores, Rouselle F. Lavado, Susan Sparkes
Genève (Suisse) : Organisation mondiale de la santé (OMS), 2021, 132 p.
En ligne : www.who.int[...]
"Over the past two decades, the World Health Organization (WHO) and the World Bank have been tracking financial protection using household survey data to compare how much people spend out of pocket on health care with their household’s ability to pay. For the first time, this joint report establishes global and regional 2015 baselines for an SDG indicator of catastrophic health spending and infers from previous trends the challenges to come in protecting people from the financial consequences of paying out of pocket for the health services they need."Tracking universal health coverage (2021)
de Samira Asma, Zsuzsanna Jakab, Stephen Mac Feely
Genève (Suisse) : Organisation mondiale de la santé (OMS), 2021, 103 p.
En ligne : www.who.int[...]
"While service coverage has improved in the last 20 years, the proportion of people facing financial hardship due to out-of-pocket health spending has increased. With rising poverty and shrinking incomes resulting from the current global economic recession and health systems struggling to provide continuity of health services, the COVID-19 pandemic is likely to halt the progress made towards universal health coverage, particularly among disadvantaged populations."Pendant la pandémie et après, N°2. Accompagner les personnes en situation de handicap (2021)
de Sébastien Claeys
[S.l.] : Observatoire "COVID-19, éthique et société / situations de handicap", 2021, 79 p.
En ligne : www.espace-ethique.org[...]
"Depuis le début de la pandémie, nous avons souvent lu et entendu que la « crise » est la phase la plus grave d’une maladie, mais aussi le moment du jugement, de la décision et du choix. Une crise est donc un moment privilégié de l’éthique en ce qu’elle nous force à nous poser la question de la finalité de nos actions et à arbitrer entre des valeurs parfois en tension. Devons-nous privilégier la liberté d’aller et venir ou la sécurité des personnes? Comment intervenir au plus près des personnes sans être trop intrusif dans leur vie privée ? Comment diffuser de l’information sur la crise sanitaire sans provoquer une angoisse trop vive et contreproductive Telles sont quelques-unes des questions souvent difficiles que les soignants, les accompagnants, les proches ou les personnes concernées ont été amenés à se poser. Que ce soit sur des questions habituelles –qui se sont toutefois posées de manière plus vive– ou sur de nouvelles questions comme l'accompagnement à distance, la crise est aussi le moment d’apprendre et de faire évoluer les usages et les pratiques professionnelles. En ce sens, l’éthique n’est pas uniquement une expertise qui permet de trancher des dilemmes à l’aide de principes, aussi utiles soient-ils, comme l’« autonomie », la « non-malfaisance », la « bienfaisance » et la « justice ». Elle n’est pas non plus cantonnée à une vision surplombante du « bien », du « bon » ou du « meilleur », qui relèverait davantage de la morale ou d’un code déontologique. L’éthique, comme nous l’entendons dans la conception de ces fiches-repères, est une forme de médiation qui engage les acteurs de tous horizons et de toutes disciplines pour soulever des enjeux et des questions auxquelles personne ne peut avoir de réponse toute faite. Nous tentons collectivement d’y répondre en mobilisant ou en élaborant de nouveaux savoirs, savoir-faire et savoir-être. En cela, la pratique de l’éthique est à la fois un art de l’écoute –écoute de soi et des autres– et un art de l’écart par rapport à nos pratiques et à nos savoirs habituels. Elle se doit d’être une fidélité à des principes ou à des valeurs qui nous font vivre en- semble et donnent du sens aux métiers du soin et de l’accompagnement, mais aussi, parfois, un arrachement à ces principes et à ces valeurs comme condition de leur métamorphose, de leur évolution, de leur transformation. Ni conservatrice, ni dans le simple accompagnement aveugle des vagues de nouveautés, donc ; mais une manière de se resynchroniser avec des évolutions, parfois brutales, en temps de crise.
L’idée de ces fiches-repères n’est donc pas de trouver un consensus entre les positions en présence sur chacune des questions traitées, ni de se substituer à la réflexion des acteurs de terrain, mais de lancer et de nourrir le débat dans les lieux du soin et de l’accompagnement – établissements, domicile, écoles, lieux de loisir, etc.–pour inciter les professionnels, les proches et les per- sonnes concernées à se questionner sur leurs pratiques.
En période de crise, les interrogations, les doutes, les hésitations sont nombreuses. Dans la tempête, les professionnels, les proches et les personnes concernées ont gardé à cœur leurs exigences et leurs valeurs de soin et d’accompagnement. C’est dans cette voie, et pour faire vivre ces réflexions et ces valeurs, que nous souhaitons ici les accompagner."Avis préliminaires portant sur les impact de la pandémie sur les populations vulnérables (2021)
de Michel Bellemare, Richard Gravel, Catherine Gagné
Québec (Canada) : Comité consultatif de lutte contre la pauvreté et l’exclusion sociale - CCLP, 2021, 44 p.
En ligne : www.cclp.gouv.qc.ca[...]
"Ce mandat vise à documenter les impacts de la pandémie sur les populations vulnérables et comment les organismes communautaires pourraient contribuer à atténuer ses impacts. Dans cet avis, le Comité constate que toutes les données sur les effets de la pandémie ne sont pas disponibles et ses effets à moyen et long terme sur les populations vulnérables doivent être documentés. Le Comité propose d’abord un avis préliminaire visant à faire état de quelques impacts importants et à suggérer quelques actions prioritaires. La deuxième phase requerra l’aval du ministre pour approfondir les effets ainsi que les angles morts de la crise sanitaire."Mesures de prévention et de contrôle des virus respiratoires dans les milieux de soins (2021)
de CINQ Comité sur les infections nosocomiales du Québec, Josiane Charest
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 18 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
"Les différentes recommandations contenues dans ces fiches s’adressent à tous les acteurs impliqués dans la prévention et le contrôle des virus respiratoires en milieu de soins. Ainsi, certaines recommandations s’adressent aux laboratoires, au service d’hygiène et salubrité, aux soins infirmiers, à l’équipe de prévention et contrôle des infections (PCI), aux différentes directions concernées, etc. Un travail de collaboration entre tous les intervenants est un élément clé de réussite pour la prévention de la transmission des virus respiratoires."Repenser la santé en Afrique à l'aune de la crise sanitaire (2021)
de Hamidou Niangaly, Valery Ridde, Josselin Thuilliez
Paris (France) : Éditions de la Sorbonne, 2021, 28 p.
En ligne : www.cairn.info[...]
"Dans un contexte qui était plutôt à la stagnation de l’aide internationale dans le domaine de la santé, la pandémie de Covid-19 pourrait replacer, dans la durée, la santé et les maladies infectieuses au cœur des priorités, notamment dans les pays du Sud. Elle comporte cependant des risques de confusion ou de repli en croisant différents paradigmes anciens et plus récents et en faisant resurgir le réflexe d’une approche très verticale de la santé (centrée sur une maladie), oubliant la complexité des défis et le besoin indispensable d’une vision systémique des solutions. Cette introduction combine des points de vue différents, issus de disciplines également différentes – allant du biomédical ou de la médecine aux sciences sociales –, issus aussi de zones géographiques différentes. Cette introduction tente donc de commenter les enjeux principaux que nous percevons dans un contexte sanitaire singulier, avec une attention particulière dédiée au continent africain et notamment à l’Afrique de l’Ouest."
de Carlina Di Russo, Kathleen Stansberry
Californie : SAGE publications, 2021, 13 p.
En ligne : doi.org[...]
"In this study, the constructive communication process of anti-vaccination advocates is explored to provide insight into the challenges of communicating with an engaged, educated public that is distrustful of mainstream medical and governmental organizations. Using the circuit of culture as a theoretical and methodological model, this article examines how anti-vaccination advocates use social media to construct and reinforce a belief system that counters dominate understandings of health. Findings show that, through online communication, anti-vaccination advocates create shared cultural constructs embracing the identity of health information crusader, critic, and expert. This community consumes, produces, and distributes information that reframes mainstream health information and reinforces shared values. The purposes of this study are to better understand the culture of anti-vaccination advocates, identify communication barriers, and offer practical implications for health care professionals."
de Yulika Yoshida-Montezuma, Charles D. G. Keown-Stoneman, Susitha Wanigaratne
New York : Springer Publishing Company, 2021, 14 p.
En ligne : link.springer.com[...]
"Objectifs
Voir si les déterminants sociaux de la santé (DSS) sont des prédicteurs de conformité aux mesures de prévention sanitaire et décrire l’évolution de la conformité des parents et des enfants au fil du temps.
Méthode
Nous avons mené une étude longitudinale auprès d’enfants de 0 à 10 ans et de leurs parents dans le cadre de l’étude sur la COVID-19 menée par le groupe de recherche TARGet Kids! dans la région du Grand Toronto, au Canada (avril à juillet 2020). L’étude incluait 335 parents (2 108 observations) et 416 enfants (2 632 observations). Les parents ont rempli un questionnaire hebdomadaire sur la santé, le fonctionnement familial, le profil sociodémographique et les pratiques sanitaires. Le résultat était la conformité aux mesures de prévention sanitaire, mesurée séparément pour les parents et les enfants. Des modèles log-binomiaux marginaux ont été ajustés à l’aide de mesures répétées du résultat et des prédicteurs.
Résultats
Le chômage (RR 0,67, IC de 95 % : 0,47, 0,97), la vie en appartement (RR 0,72, IC de 95 % : 0,53, 0,99) et la présence d’un travailleur essentiel dans le ménage (RR 0,74, IC de 95 % : 0,55, 1,00) étaient associés à une probabilité réduite de conformité chez les parents; par contre, aucune association n’a été observée pour les autres DSS, dont le revenu familial et l’ethnicité. Il n’y avait pas non plus d’indications convaincantes d’une association entre les DSS et la conformité chez les enfants. Le nombre moyen de jours/semaine où parents et enfants s’étaient conformés aux mesures de prévention sanitaire au début de l’étude était de 6,45 (S = 0,93) et de 6,59 (S = 0,86), respectivement; ce nombre a diminué pour atteindre 5,80 (S = 1,12) et 5,84 (S = 1,23) à la fin de l’étude. La conformité des enfants était uniformément supérieure à celle des parents.
Conclusion
Dans notre échantillon de familles urbaines relativement aisées, les DSS étaient des prédicteurs de conformité aux mesures de prévention sanitaire chez les parents, mais dans une moindre mesure chez les enfants. La conformité était élevée chez les parents comme chez les enfants, mais elle a diminué avec le temps. Des stratégies équitables d’appui à l’application des directives sanitaires pourraient améliorer le respect de ces directives."
de Ching-Lun Tsai, Cheng-Hao Tu, Jui-Cheng Chen
Bâle (Suisse) : Multidisciplinary Digital Publishing Institute - MDPI, 2021, 12 p.
En ligne : doi.org[...]
"Mental health issues caused by the COVID-19 pandemic greatly impact people’s daily lives. Individuals with an at-risk mental state are more vulnerable to mental health issues, and these may lead to onset of full psychotic illnesses. This study aimed to develop and evaluate an online health-promotion program for physical and mental health of the individuals with at-risk mental state during the COVID-19 pandemic. A single group study with pre- and post-tests was conducted in 39 young adults with at-risk mental state. The participants were provided with the online health-promotion program after completing the pretest. Via social media, the online counseling program released one topic of material (about 15–20 min) every two weeks and provided interactive counseling for specific personal health needs on the platform. Study questionnaires, physiological examination, and blood serum examination were completed at both pre- and post-tests. The participants showed significant improvements in mental risk, anxiety, and physical activity after participating in the program. Furthermore, those who did not complete the program had significantly more severe negative symptoms. These results imply that the online health-promotion program is effective and accessible under certain barriers such as the COVID-19 pandemic, but not for individuals with higher risk of more negative mental health symptoms."La résilience du système de santé publique face à la COVID-19
de Gabriela Manrique Rueda, Geneviève Baril, Johanne Préval
Laval : Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’IA et du numérique, 79 p.
En ligne : observatoire-ia.ulaval.ca[...]
"Dans le cadre des travaux sur les effets des systèmes d’intelligence artificielle et des outils numériques déployés pour lutter contre la propagation de la COVID-19 sur les sociétés et soutenus par les Fonds de recherche du Québec (FRQ), la professeure Marie-Christine Therrien et son équipe publient le rapport «Résilience du système de santé publique face à la COVID-19: développement des systèmes informationnels par les directions régionales de santé publique au Québec» présentant les résultats d’une analyse sur la construction des systèmes informationnels du réseau de la santé publique au Québec afin d’augmenter la capacité du système à faire face à la pandémie de COVID-19. L’objectif de ce projet de recherche consiste à comprendre la complexité du système informationnel de la santé publique ainsi que d’identifier les facteurs technologiques et organisationnels qui limitent et facilitent la résilience du système."
de Anne Deprez, Laurence Noël, Felicia Solis Ramirez
Bruxelles : Fédération Wallonie-Bruxelles, 2020, 70 p.
En ligne : www.iweps.be[...]
Le rapport offre une analyse des impacts de la première vague de la crise de la Covid-19 sur les personnes précarisées et les services sociaux de première ligne en Région bruxelloise et en Wallonie à partir de données de l'été 2020.
de Ejercito M. Balay-Odao, Nahed Alquwez, Fatmah Alsolami, et al.
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2021, 8 p.
En ligne : doi.org[...]
"Objective
This study aims to determine the influence of eHealth literacy on mental health promotion among Saudi nursing students.
Method
This cross-sectional study was conducted from 19 April to 21 May 2020. A total of 468 nursing students responded to the self-administered online survey. Two instruments, namely, the eHealth Literacy Scale and the Positive Mental Health Scale, were used. Statistical tools such as frequency, percentage, mean, and standard deviation were used for the descriptive analysis. Multiple regression analysis was employed to analyse the relationship between eHealth literacy, health promotion, and its predictors.
Results
The results showed that 30.3% of nursing students were dissatisfied with their general health. Students perceived high self-assessed eHealth literacy and positive mental health. Students in the 4th year had lower scores than those of students in the 2nd year. Nursing students perceived that the quarantine and public social distancing lowered their mental health scores. Finally, the eHealth literacy mean scores resulted in a 0.21-point increase in the positive mental health scores.
Conclusion
The finding of the study shows that the eHealth literacy positively influnce the mental health status of Saudi Nursing students."Nursing and Maslow’s Hierarchy (2021)
de Surani Hayre-Kwan, Barbara Quinn, Tracy Chu, et al.
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2021, 6 p.
En ligne : doi.org[...]
"The COVID-19 pandemic of 2020 tested health care organizations in ways many had never experienced. In response to new problems, nurses and other staff needed creative solutions that would allow them to quickly and safely provide care. Nurses concurrently experienced stressors to their personal needs. The authors collected examples of creative problem-solving through staff interviews and reflected on Maslow’s hierarchy of needs to consider how nurse’s needs were being met throughout the pandemic. Recognizing that basic needs must be addressed before an individual can ascend the levels to eventual self-realization, the authors share how one health care organization quickly and successfully met the patient care requirements while supporting nurses basic needs like safety and trust."
de Claudia Kessler
Berne : Promotion Santé Suisse, 2021, 21 p.
En ligne : promosante.org[...]
"Les conditions cadres fortement modifiées dans le contexte de la pandémie posent d’énormes défis en matière de promotion de la santé. Après une phase d’adaptation pendant la première vague, les acteurs1 ont souvent réussi à maintenir une offre adaptée au contexte et à atteindre les différents groupes cibles. Quels que soient la thématique et les groupes cibles, ils font état de nombreuses similitudes en termes de difficultés, de solutions trouvées et de principaux enseignements. L’un des principaux constats est que la promotion de la santé tend à prendre de l’importance dans les situations de crise. Elle détient un fort potentiel pour agir favorablement sur les contraintes et les ressources de la population: d’une part, grâce à une influence positive sur le comportement des personnes et, d’autre part, en agissant au niveau contextuel.
Conclusions importantes et besoin d’intervention du point de vue des acteurs
• Les groupes cibles et les intermédiaires qui ont gagné en importance au cours de la pandémie sont entre autres: les jeunes, les personnes socialement isolées ou défavorisées de toutes les classes d’âge, les proches aidant-e-s, les parents, le corps enseignant, les bénévoles et les intermédiaires socioculturels.
• Les settings pour la promotion de la santé qui ont gagné en importance lors de la pandémie sont par exemple: le propre domicile, le télétravail, l’environnement résidentiel proche et les médias sociaux.
Il faut:
• mettre davantage l’accent sur la promotion de la santé psychique et sur l’intégration sociale, en particulier chez les groupes de personnes vulnérables;
• combiner davantage les approches éprouvées avec des solutions numériques;
• renforcer la coopération interprofessionnelle et multisectorielle pour promouvoir l’égalité des chances en matière de santé.
Il est largement reconnu que la promotion de la santé est plus que jamais nécessaire pendant et après la pandémie de coronavirus.
Quatre recommandations du point de vue de l’auteure
I. Sur la base des enseignements tirés, les méthodes ayant fait leurs preuves en période de pandémie doivent être transposées dans le fonctionnement normal.
II. Il convient de renforcer davantage la position des acteurs de la promotion de la santé dans la gestion des crises.
III. La promotion de la santé doit s’inscrire davantage dans un continuum santé-maladie.
IV. Il faut rendre hommage aux acteurs de la promotion de la santé pour leurs accomplissements en faveur des groupes de population vulnérables pendant la pandémie. Pendant et après la pandémie, il faut leur donner les moyens nécessaires à une promotion durable de la santé."Mental health nurses’ disaster nursing competencies (2021)
de Sun Joo Jang, Heejeong Kim, Haeyoung Lee
[S.l.] : Wiley-Blackwell, 2021, 11 p.
En ligne : doi.org[...]
"The unprecedented and prolonged coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic has escalated the gravity of disasters in the field of mental health. Nurses are health care providers who play a pivotal role in all phases of disaster management and psychiatric nurses are required to be prepared and equipped with competencies to respond to such disasters. This cross-sectional study aimed to investigate the effects of mental health nurses’ professional quality of life on disaster nursing competencies. This study adhered to the STROBE checklist for observational research. Data were collected from 196 mental health nurses working in various settings, including hospitals and communities in South Korea. Compassion satisfaction and compassion fatigue were measured using the Korean version of the Professional Quality of Life Scale. Disaster nursing competencies were measured using the Disaster Nursing Preparedness-Response Competencies Scale. Multiple regression analysis showed that compassion satisfaction (β = 0.36, PCovid-19, inégalités sociales de santé, « passe sanitaire » (2021)
de Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Rhône-Alpes
Saint-Denis (France) : Fédération nationale d'Education et de Promotion de la santé (FNES), 2021
En ligne : www.fnes.fr[...]
L'article prend une position critique face à la politique de vaccination contre le COVID 19 mise en oeuvre en France lors de la pandémie, notamment sur la question du pass sanitaire et du manque de recours aux outils de "démocratie sanitaire."Résumés des communications orales et affichées du réseau de la FNES (2021)
de Fédération nationale d'Education et de Promotion de la santé
Saint-Denis (France) : Fédération nationale d'Education et de Promotion de la santé (FNES), 2021, 34 p.
En ligne : www.ireps-grandest.fr[...]Association between human coronaviruses’ epidemic and environmental factors on a global scale (2021)
de Yan Xiangyu, Wang Zekun, Wang Xuechun
New York : Springer Publishing Company, 2021, 15 p.
En ligne : doi.org[...]
"Environmental factors could influence the epidemic of virus in human; however, the association remains intricate, and the evidence is still not clear in human coronaviruses (HCoVs). We aimed to explore and compare the associations between HCoVs' epidemic and environmental factors globally. Four common HCoVs' data were collected by a systematic literature review, and data of MERS, SARS, and COVID-19 were collected from the World Health Organization's reports. Monthly positive rates of common HCoVs and incidence rates of MERS, SARS, and COVID-19 were calculated. Geographical coordinates were used to link virus data and environmental data. Generalized additive models (GAMs) were used to quantitatively estimate the association of environmental factors with HCoVs' epidemic. We found that there are wide associations between HCoVs and environmental factors on a global scale, and some of the associations were nonlinear. In addition, COVID-19 has the most similarities in associations' direction with common HCoVs, especially for HCoV-HKU1 in four environmental factors including the significantly negative associations with average temperature, precipitation, vegetation coverage (pBrain Health, One Health, and COVID-19 (2021)
de David O. Wiebers, Valery L. Feigin, Andrea Sylvia Winkler
Bâle : Karger, 2021, 2 p.
En ligne : doi.org[...]
La santé du cerveau détermine la santé de l'entourage, l'environnement et les compétences psycho-sociales. Le COVID a des morbidités qui peuvent avoir un impact à long terme au niveau neurologique. Ce qui est bon pour l'environnement et la biodiversité bénéficie également aux humains, malgré les contradictions avec notre fonctionnement économique actuel. Il est nécessaire d'engager une réflexion sur l'élevage industriel et la marchandisation de la vie sauvage en cherchant de nouvelles sources de protéines.
de Delphine Destoumieux-Garzón, Franziska Matthies-Wiesler, Nicolas Bierne
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2022, 12 p.
En ligne : doi.org[...]
"The implementation of One Health/EcoHealth/Planetary Health approaches has been identified as key (i) to address the strong interconnections between risk for pandemics, climate change and biodiversity loss and (ii) to develop and implement solutions to these interlinked crises. As a response to the multiple calls from scientists on that subject, we have here proposed seven long-term research questions regarding COVID-19 and emerging infectious diseases (EIDs) that are based on effective integration of environmental, ecological, evolutionary, and social sciences to better anticipate and mitigate EIDs. Research needs cover the social ecology of infectious disease agents, their evolution, the determinants of susceptibility of humans and animals to infections, and the human and ecological factors accelerating infectious disease emergence. For comprehensive investigation, they include the development of nature-based solutions to interlinked global planetary crises, addressing ethical and philosophical questions regarding the relationship of humans to nature and regarding transformative changes to safeguard the environment and human health. In support of this research, we propose the implementation of innovative multidisciplinary facilities embedded in social ecosystems locally: ecological health observatories and living laboratories. This work was carried out in the frame of the European Community project HERA (www.HERAresearchEU.eu), which aims to set priorities for an environment, climate and health research agenda in the European Union by adopting a systemic approach in the face of global environmental change."Pandemics- One Health preparedness for the next (2021)
de Frank M. Aarestrup, Marc Bonten, Marion Koopmans
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2021, 4 p.
En ligne : doi.org[...]
"The majority of emerging infectious diseases originate in animals. Current routine surveillance is focused on known diseases and clinical syndromes, but the increasing likelihood of emerging disease outbreaks shows the critical importance of early detection of unusual illness or circulation of pathogens - prior to human disease manifestation. In this Viewpoint, we focus on one key pillar of preparedness—the need for early warning surveillance at the human, animal, environmental interface. The COVID-19 pandemic has revolutionized the scale of sequencing of pathogen genomes, and the current investments in global genomic surveillance offer great potential for a novel, truly integrated Disease X (with epidemic or pandemic potential) surveillance arm provided we do not make the mistake of developing them solely for the case at hand. Generic tools include metagenomic sequencing as a catch-all technique, rather than detection and sequencing protocols focusing on what we know. Developing agnostic or more targeted metagenomic sequencing to assess unusual disease in humans and animals, combined with random sampling of environmental samples capturing pathogen circulation is technically challenging, but could provide a true early warning system. Rather than rebuilding and reinforcing the pre-existing silo's, a real step forward would be to take the lessons learned and bring in novel essential partnerships in a One Health approach to preparedness."
de Joel Shi Quan Tan, FUNG W., Beverley Shu Wen Tan, et al.
2021, 8 p.
En ligne : www.sciencedirect.com[...]
Introduction
The negative impact of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic on mental health and physical activity is well reported. While prior studies showed a positive influence of pet ownership on physical activity and mental health, the interactions between the pandemic and pet ownership are not well studied.
Objective
To determine the association between pet ownership, physical activity levels and mental health during the COVID-19 pandemic.
Materials and methods
A cross-sectional study was conducted from May 19 to July 13, 2020 among Singapore residents aged 21 to 64 years through a previously published questionnaire. Inverse probability treatment weighting was used to develop mixed-effects models for outcome comparisons. We recorded participant data on pet ownership, duration and intensity of physical activity, and RAND 36-item Health Survey mental health domains during the COVID-19 pandemic.
Results
The questionnaire was completed by 431 pet owners and 103 non-pet owners. A greater proportion of pet owners were female, non-married, employed and owned pets in the past. Pet owners reported 31.8 (95% CI 13.6 to 50; p = .001) more minutes per week of mild-intensity physical activity compared to non-pet owners. No statistically significant differences were found for moderate- and vigorous-intensity physical activity. Pet owners had better emotional well-being (ꞵ = 9.66, 95% CI 4.97 to 14.4; p
Conclusion
Pet ownership was associated with greater physical activity levels and better mental health, particularly in main caregivers with higher pet attachment scores. These findings suggest that pet ownership is beneficial to physical and mental well-being during periods of social isolation amidst a global pandemic.
de Fidelia Cascini, Ana Pantovic, Yazan Al-Ajlouni, et al.
2021
En ligne : www.sciencedirect.com[...]
de Sasina Samji, judy Wu, Amylia Ladak, et al.
2021
En ligne : acamh.onlinelibrary.wiley.com[...]
Background
The COVID-19 pandemic has posed an unprecedented threat to global mental health. Children and adolescents may be more susceptible to mental health impacts related to their vulnerable developmental stage, fear of infection, home confinement, suspension of regular school and extracurricular activities, physical distancing mandates, and larger scale threats such as global financial recessions and associated impacts. Our objective was to review existing evidence of the COVID-19 pandemic’s global impact on the mental health of children and adolescents
Methods
We conducted a search of peer-reviewed and preprint research published in English from January 1, 2020, to February 22, 2021. We included studies collecting primary data on COVID-19-related mental health impacts on children and adolescents. We graded the strength of included articles using the Oxford Centre for Evidence-Based Medicine rating scheme.
Results
Our search and review yielded 116 articles presenting data on a total of 127,923 children and adolescents; 50,984 child and adolescent proxy reports (e.g., parents, healthcare practitioners); and >3,000 chart reviews. A high prevalence of COVID-19-related fear was noted among children and adolescents, as well as more depressive and anxious symptoms compared with prepandemic estimates. Older adolescents, girls, and children and adolescents living with neurodiversities and/or chronic physical conditions were more likely to experience negative mental health outcomes. Many studies reported mental health deterioration among children and adolescents due to COVID-19 pandemic control measures. Physical exercise, access to entertainment, positive familial relationships, and social support were associated with better mental health outcomes.
Conclusions
This review highlights the urgent need for practitioners and policymakers to attend to and collaborate with children and adolescents, especially those in higher risk subgroups, to mitigate short- and long-term pandemic-associated mental health effects.
de Cécile Rousseau, Annie Jaimes, Salam El-Majzoub
2020
En ligne : link.springer.com[...]
La pandémie a mis en lumière la complexité des mesures de santé publique et de leurs effets collatéraux, l’intrication des phénomènes sanitaires, sociaux et politiques sous-jacents, ainsi que leur spécificité pour des communautés minoritaires marginalisées. Fort de cette expérience, le présent commentaire souligne la pertinence d’élaborer des mécanismes de consultation qui tiennent compte de l’ensemble de la population en incluant les groupes minoritaires marginalisés, pour mieux informer les processus décisionnels en temps de pandémie. Dans un contexte de crise fluide, tout processus de consultation doit tenir compte des limites du possible et faire le deuil de l’exhaustivité au profit d’itérations répétées de dialogue, de médiation et de prises de décision au sujet de l’action. Il s’agit de créer des conditions propices à ce que les voix des personnes et groupes plus vulnérables soient entendus par les autorités publiques. Afin de nous préparer aux prochaines crises, il est nécessaire d’ores et déjà de développer des liens forts entre institutions publiques et communautés, tant majoritaires que minoritaires, afin de définir les mécanismes favorisant l’émergence d’une santé publique réellement inclusive, qui tienne compte de la santé physique, mentale et sociale de la population.COVID-19 – Pandémie et stratégies de résilience (2021)
de Maude Dionne, Mélanie Tessier, Ève Dubé
2021
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
À l’hiver 2020, alors que la pandémie de la COVID-19 durait depuis des mois, de nouvelles vagues de contaminations ont surgi et les mesures sanitaires ont été ajustées régulièrement. Ainsi, plusieurs mesures de confinement qui devaient être temporaires ont perduré et avec le prolongement de la crise, une certaine fatigue s’est installée dans la population. Cet état menant à une diminution de l’adhésion aux mesures de prévention et se manifestant par une gamme d’émotions, d’expériences et de perceptions a été nommé fatigue pandémique par l’Organisation mondiale de la santé. Ce phénomène a été observé, autant à l’international qu’au Québec. L’habilité à bien s’adapter à l’adversité, aux défis, au stress et aux changements réfère au concept de résilience dont l’effet protecteur pendant le confinement a été démontré. Ce feuillet présente les résultats d’un sondage de février 2021 qui a recueilli les stratégies de résilience mises en place par les Québécois face aux mesures de prévention de la pandémie, en vue de réduire les impacts négatifs associés à la fatigue pandémique.
A retenir
- La pratique d’activités physiques et de bien-être était la principale stratégie rapportée pour garder le moral pendant la pandémie.
- Les femmes rapportaient plus de pratique d’activités physiques et de bien-être, ainsi que des loisirs et passe-temps que les hommes. Ces derniers passaient plus de temps sur les écrans et à s’informer sur la pandémie que les femmes.
- Les répondants vivant dans des quartiers défavorisés matériellement pratiquaient moins d’activités physiques et de bien-être, mais rapportaient davantage d’activités de loisirs et de passe-temps ainsi que plus de temps passé devant les écrans et à s’informer sur la pandémie.COVID-19 : Impacts de la pandémie sur le développement des enfants de 2 à 12 ans (2021)
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 22 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
La présente synthèse rapide des connaissances a été rédigée pour apporter un éclairage sur les impacts de la pandémie sur le développement des enfants de 2 à 12 ans. Elle est fondée sur l’information disponible au moment où elle a été élaborée. Réalisée dans un court laps de temps et basée sur les connaissances issues d’une recherche rapide de littérature ainsi que d’une analyse sommaire et non exhaustive des écrits scientifiques, incluant les articles en prépublication, elle comporte des constats qui pourraient devoir être révisés selon l’évolution des connaissances scientifiques liées à l’actuelle pandémie. À cet effet, l’Institut a mis en place une veille scientifique ciblant diverses thématiques pour lui permettre de repérer les connaissances émergentes et de procéder aux mises à jour requises, lorsqu’il le juge indiqué.Décision pour autrui et enjeux éthiques : les enseignements à tirer de la crise sanitaire (2021)
de Ilona Kickbusch
france : Groupe national des Etablissements Publics Sociaux et medico-sociaux (Gepso), 2021, 32 p.
En ligne : www.gepso.fr[...]
Ce numéro de l’Info Public réinterroge les enjeux de la décision pour autrui et les questions éthiques qu’ils soulèvent dans le cadre de la crise sanitaire. Il nous a paru essentiel de donner la parole aux professionnels, sociologues, philosophes, personnes accompagnées et autres experts du secteur pour nous livrer leurs enseignements à tirer de la crise sanitaire.
Au travers de ces 13 articles, nous souhaitons mettre en lumière des premiers pas pour aider les établissements adhérents à penser et à construire une réponse adaptée et éthique, en situation de crise.COVID-19 – Pandémie et insécurité alimentaire : évolution du 2 avril 2020 au 26 avril 2021 (2021)
de Céline Plante, Marie-Claude Paquette, Ève Dubé, et al.
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 12 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
L’insécurité alimentaire correspond à un accès inadéquat ou incertain aux aliments principalement en raison d’un manque de ressources financières. L’insécurité alimentaire est généralement de nature transitoire ou épisodique, mais elle peut être vécue de manière chronique ou régulière (ex. : chaque fin de mois) par certains ménages. L’insécurité alimentaire est reconnue comme un problème de santé publique et constitue une barrière importante à une alimentation équilibrée.Rebâtir en mieux : des budgets bien-être pour une relance post-COVID-19? (2021)
de Val Morrison, Kelsey Lucyk
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 9 p.
Les conséquences sanitaires et économiques de la pandémie de COVID-19 ont amené les gouvernements de tous les paliers à réfléchir à des avenues prometteuses pour la relance en contexte post-pandémique. En ces temps d’incertitudes sanitaires, sociales et économiques, de nombreux acteurs, dont plusieurs au Canada, ont réclamé une relance qui place les gens et leur bien-être au cœur des efforts (Büchs et al., 2020; Cohen, 2020; Smith, 2020). Selon des enquêtes réalisées au Canada et à l’étranger, le bien-être est, plus que jamais, une des principales préoccupations des citoyens (Harvey, 2020; Ministère des Finances Canada, 2021). En effet, cette préoccupation pour le bien-être prend de l’importance depuis des décennies à l’échelle internationale. Plusieurs gouvernements centraux, dont ceux de la Nouvelle-Zélande, de la Finlande, de l’Écosse et du pays de Galles, entre autres, en ont fait une priorité au cours des dernières années. Au Canada, certaines juridictions se sont engagées dans des discussions ou ont fait savoir qu’elles avaient l’intention de se rendre imputables du bien-être de la population. Par exemple, dans sa lettre de mandat à la ministre de la Prospérité de la classe moyenne et ministre associée des Finances, le premier ministre Justin Trudeau a mentionné parmi ses grandes priorités la directive de : « Diriger les travaux au sein du ministère des Finances, avec l’appui du ministre de la Famille, des Enfants et du Développement social et du ministre de l’Innovation, des Sciences et de l’Industrie en tant que ministre responsable de Statistique Canada, afin de mieux intégrer les mesures de la qualité de vie dans le processus décisionnel et budgétaire du gouvernement, en s’inspirant des leçons tirées d’autres administrations comme celles de la Nouvelle-Zélande et de l’Écosse » (Cabinet du Premier ministre du Canada, 2019).
Il reste à voir si l’idée de faire du bien-être un objectif des gouvernements centraux sera accueillie comme étant une option de relance possible au Canada et ailleurs. Néanmoins, on observe un engagement à s’assurer que les gouvernements post-pandémiques ne feront pas que rebâtir, mais qu’ils rebâtiront en mieux. En effet, « Build Back Better » (Rebâtir en mieux) est le nom donné au plan de relance économique sur lequel le président actuel des États-Unis, Joe Biden, a fait campagne (Furman et Dollar, 2020). De plus, le chapitre 3 de l’énoncé économique de l’automne du Canada est intitulé : « Rebâtir en mieux : un plan pour vaincre la récession liée à la COVID-19 » (Ministère des Finances Canada, 2020). L’intérêt du Canada à poursuivre cet objectif ressort de sa récente publication du document Mesurer ce qui importe : vers une stratégie sur la qualité de vie pour le Canada (Ministère des Finances Canada, 2021). Dans les différentes approches visant à rebâtir mieux et à inclure des facteurs associés à la qualité de vie ou au bien-être dans les politiques publiques, plusieurs acteurs ont souligné l’importance d’inclure l’opinion du public et de segments précis de la population (Durand, 2018; McKinlay, 2019). En effet, des chercheurs et des organisations autochtones, au Canada comme ailleurs, ont mis en relief l’importance d’intégrer des considérations de bien-être qui soient contextualisés et culturellement appropriées (British Columbia Assembly of First Nations, 2020; Panelli et Tipa, 2007), et la Stratégie coïncide avec ces appels. Celle-ci observe que : « [b]ien que les cadres internationaux soient utiles pour cerner les domaines universellement pertinents, le cadre devrait également tenir compte d’enjeux qui revêtent une importance particulière au Canada, comme le bilinguisme, la diversité et la culture et les langues autochtones » (Ministère des Finances Canada, 2021, p. 14).
Ainsi, bien que le mouvement visant à inclure le bien-être dans les mesures de réussite prenne de l’importance à l’échelle internationale, la plupart des acteurs reconnaissent que de telles politiques doivent être ancrées dans leurs contextes locaux, régionaux et nationaux.
Dans cette fiche d’information, nous examinons la manière dont le bien-être est devenu un point central des politiques publiques aux yeux des gouvernements, ainsi que les façons dont il pourrait être associé aux préoccupations de santé publique, dont les déterminants sociaux de la santé (physique et mentale) et les inégalités de santé. Nous cherchons à déterminer si, dans les politiques des gouvernements centraux, les approches bien-être peuvent nous rapprocher des objectifs des politiques publiques favorables à la santé. Dans le cadre du projet du Centre de collaboration nationale sur les politiques publiques et la santé (CCNPPS) sur les politiques bien-être et les budgets bien-être, nous décrivons ici les budgets bien-être et présentons l’espoir qu’ils offrent dans le sillage de la pandémie de COVID-19 au Canada.Le bien-être et la motivation des élèves en période de (dé)confinement (Note de synthèse) (2020)
de Noémie Baudoin, Sébastien Delisse, Liesje Coertjens, et al.
Louvain-La-Neuve : UCLouvain/Fondation Louvain, 2020, 13 p.
En ligne : dial.uclouvain.be[...]
Lieu essentiel pour le développement et la socialisation des jeunes (Eccles et Roeser, 2011), l’environnement scolaire est l’objet de plus en plus d’attention et le bien-être à l’école fait désormais partie des objectifs des politiques éducatives. Qu’en est-il alors lorsque les élèves sont privés de ce pan important de leur vie ? Quel peut être l’impact d’une déscolarisation forcée sur le bien-être cognitif et affectif des adolescents, sur leur motivation et sur leurs apprentissages ? Les risques de décrochage et de perte de repères sont-ils accrus ? Le bien-être de certains groupes d’élèves risque-t-il d’être davantage impacté en raison par exemple de leur origine socioéconomique, de leur genre, de la filière d’enseignement fréquentée… ?
de FOURNIER C., Lucie Michel, Noémie Morize, et al.
Paris : Institut des recherche et documentation en économie de la santé - IRDES, 2021, 8 p.
En ligne : www.irdes.fr[...]
Ce premier volet de l'enquête Exercice coordonné en soins primaires face à l'épidémie de Covid-19 (Execo2) concentre le regard sur les reconfigurations de l'organisation des soins primaires durant la première vague de l'épidémie (mars à juin 2020), au sein de six territoires de France hexagonale aux caractéristiques contrastées. Cette enquête sociologique qualitative repose sur une étude de cas comparative, fondée sur une connaissance préalable des territoires investigués et sur des entretiens, menés entre mars et décembre 2020, auprès de membres d'équipes pluriprofessionnelles de soins primaires et de leurs partenaires dans la réponse à l'épidémie.
La crise, en suspendant les routines de travail, agit comme un révélateur des territoires d'action des soins primaires faisant sens localement, qui apparaissent distincts des territoires administratifs officiels. Selon les contextes, l'épidémie suspend, active ou amplifie des coopérations pluriprofessionnelles et des coordinations intersectorielles préexistantes, plus qu'elle n'en crée de nouvelles. S'observent deux mouvements antagonistes d'affaiblissement ou de renforcement des dynamiques préexistantes.
Dans cette première phase de l'épidémie, les dynamiques observées dépendent principalement de l'histoire des relations entre les acteurs sur les territoires, tandis que l'intensité de l'épidémie, la densité de l'offre de soins ou encore les caractéristiques socio-démographiques de la population ont des effets indirects et contrastés.
de Katarina Hoernke
2020
En ligne : journals.sagepub.com[...]
This commentary by Katrina Hoernke describes how low-income neighbourhoods in urban centres have suffered from the COVID-19 pandemic response. It offers recommendations for changes to housing, healthcare and technology that can help lower the mortality and morbidity numbers in these communities.Coronavirus: the 7th C affecting the 6Cs. A focus on compassion, care and touch (2021)
de Jacqueline Johnstone, Debbie Duncan
2021
En ligne : pubmed.ncbi.nlm.nih.gov[...]
The C0VID-19 pandemic has challenged everyone in society, from children who are no longer able to attend school and nursery to adults trying to juggle working at home and vulnerable members of society who have needed to self-isolate. NHS staff and key workers also need to juggle their family situations and many will have to adapt their practice and ways of working to address the demands placed on the NHS during this time. The current pandemic has altered the nature of services being provided to patients, and staff are now wearing personal protective equipment, with many being redeployed to ward areas. This article considers the 6Cs of nursing and the challenges faced by staff during the COVID-19 pandemic, with a primary focus on care and compassion. The vital role that touch has in the care of the patient and family is also considered.COVID-19: wider impacts on people aged 65 and over (2021)
2021
En ligne : www.gov.uk[...]
This report looks at how the wider impacts of COVID-19 have affected older people (65 years and over), with a focus upon deconditioning and falls. Estimates of these impacts on physical activity levels and rates of falls in older people are provided. The report also summarises recommendations aimed at mitigating these impacts and to improve older adult mental and physical health.COVID-19 - Pandémie et sources d’information (2021)
de Maude Dionne, ET AL.
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 6 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Depuis mars 2020, la pandémie de la COVID-19 a entraîné des changements considérables dans la vie quotidienne des individus et des communautés. Devant beaucoup d’incertitudes, les informations à propos de cette maladie se sont multipliées à une vitesse fulgurante. Cette surabondance d’information de véracité variable a été nommée « infodémie » par l’Organisation mondiale de la santé. Au Québec, depuis le début de la crise sanitaire, plus de 85 % de l’actualité a été influencée, directement ou indirectement, par la COVID-19. Afin de mieux comprendre les impacts de la pandémie sur les différentes sphères de vie des Québécois, des groupes de discussion ont été menés à l’hiver 2021. Ce feuillet présente une synthèse des échanges portant sur les pratiques informationnelles en lien avec la COVID-19.
de Maud Emmanuelle Labesse, ET AL.
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 30 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
La pandémie de COVID-19 et les mesures de prévention et de contrôle mises en place pour se protéger du risque sanitaire ont mis en évidence les inégalités sociales de santé existantes. La population a été appelée à rester davantage à domicile afin de minimiser le risque d’entrer en contact avec le virus, ce qui a amené la communauté scientifique à se questionner sur l’impact des conditions de logement durant la crise sanitaire. Il a ainsi été relevé que :
-Le logement, incluant le milieu dans lequel il s’insère, est un important déterminant de santé, du bien-être et de la qualité de vie;
-Habiter un logement insalubre, non sécuritaire ou surpeuplé peut entraîner des effets négatifs sur la santé physique et mentale, particulièrement en période de confinement;
-Un logement sain et sécuritaire peut agir comme un facteur de protection contre la transmission de la COVID-19;
-Les populations défavorisées qui sont moins bien logées sont moins bien protégées face à la COVID-19 durant un confinement;
-Pendant la pandémie de COVID-19, les inégalités sociales face au logement se sont accentuées : les populations défavorisées sont plus à risque d’être mal-logées et il leur est plus difficile d’accéder à un logement de qualité;
- Les contrecoups économiques de la pandémie contribuent à diminuer l’accès à un logement de qualité notamment pour les familles nombreuses et les ménages défavorisés;
- À court terme et en période de pandémie, offrir une aide d’urgence aux ménages en situation résidentielle précaire peut diminuer l’instabilité résidentielle. Ceci peut être fait notamment en permettant le report ou l’allègement des contraintes économiques liées au logement et en minimisant le nombre d’ordres d’éviction dus à des loyers en souffrance;
- À moyen terme, augmenter l’accès à des logements de qualité est nécessaire pour mieux protéger la population de la COVID-19 et d’autres infections contagieuses. Plusieurs stratégies peuvent être employées, dont l’amélioration de l’offre de logements sains et sécuritaires, l’aménagement de milieux de vie complets et l’implantation de mécanismes assurant l’abordabilité du logement de façon durable;
- Il est important de mieux documenter les caractéristiques du parc de logements pour mieux saisir ses impacts sur la santé de la population québécoise et cela, tant en temps de COVID-19 qu’à plus long terme;
Investir dans le logement social et communautaire est une stratégie permettant de répondre de manière durable à plusieurs problématiques d’habitation.
de Seli Arslan, Thierry Bierla
Paris : Seli Arslan, 2021, 166 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
La crise sanitaire due au coronavirus est venue bouleverser les pratiques soignantes, bien au-delà des services de réanimation ou d’hospitalisation. Tous les secteurs du soin, de l’accueil et de l’accompagnement ont subi les conséquences de la pandémie. Il a fallu agir dans l’urgence, faire face au défi de l’afflux de patients, continuer de soigner. Durant cette crise, les soignants se sont interrogés sur les fondements et les valeurs du soin. Après le temps de l’action peut venir celui de la relecture éthique des situations vécues. Les auteurs proposent leurs regards croisés, mêlant approches philosophiques et pratiques, sur les enjeux éthiques mis en exergue par la crise sanitaire. Sont ainsi abordées la question des droits des patients, celle des différents niveaux de crises traversés, qu’il s’agisse du corps malade, du système de soins, ou de l’environnement, ou la question des essentiels qui nous ont tant préoccupés. L’éthique du care a aussi été mise à l’épreuve, tandis que des processus décisionnels en matière d’accès à la réanimation ont dû être mis en place, non sans interrogations pour les soignants. Leur vécu de cette période est également abordé, à travers des entretiens qui ont révélé leurs réflexions sur le sens de leurs actions en conditions de travail exceptionnelles et les nombreux enjeux éthiques soulevés. Enfin, sont évoquées les répercussions de la crise en termes d’éthique pédagogique. Les professionnels, formateurs et étudiants confrontés à la crise sanitaire ont aujourd’hui besoin d’un soutien réflexif. Cet ouvrage leur fournit des repères sur les fondements du soin qui permettent d’envisager collectivement les perspectives pour le monde du soin.Rebâtir en mieux : des budgets bien-être pour une relance post-COVID-19? (2021)
de Val Morrison, Kelsey Lucyk
Québec (Canada) : Centre de collaboration nationale sur les politiques publiques et la santé (CCNPPS), 2021, 9 p.
En ligne : www.ccnpps.ca[...]
Bien que le bien-être de la population soit depuis longtemps une préoccupation des gouvernements, ces dernières années, un élan s'est développé pour que les gouvernements considèrent le bien-être comme une mesure de succès et de progrès aux côtés de mesures économiques traditionnelles comme le produit national brut (PIB). Ce mouvement a conduit à l'adoption de stratégies et de politiques qui font de la qualité de vie ou du bien-être un domaine politique prioritaire dans des juridictions telles que la Nouvelle-Zélande, la Finlande, l'Écosse, le Pays de Galles et le Canada. Dans cette fiche d'information, nous présentons comment le bien-être est devenu un point central des politiques publiques de certains gouvernements centraux, comment les approches axées sur le bien-être dans l'élaboration des politiques s'arriment avec les priorités de santé publique et le potentiel de ces approches pour faire avancer des politiques publiques favorables à la santé dans une perspective de relance post-COVID-19.Santé mentale des jeunes en période COVID-19 (2021)
de Océane Le Boulengé, Dominique Doumont
Woluwe-Saint-Lambert : Service Universitaire de Promotion de la Santé (RESO), 2021, 42 p.
En ligne : uclouvain.be[...]
Le monde connaît actuellement une crise sanitaire sans précédent. Elle a conduit de nombreux pays à mettre en place des mesures sévères pour permettre de réduire, voire d’arrêter la propagation de la COVID-19. En Belgique, nous avons fait face à la fermeture des écoles ; un confinement généralisé ; un premier déconfinement ; un re-confinement ; et bien que les décisions gouvernementales limitant les contacts sociaux soient régulièrement réevaluées, elles restent à ce jour toujours très présentes dans la vie de tous les Belges. Dans un tel contexte, il semblerait que la santé mentale de la population soit impactée par ces mesures liberticides. Selon certain·es auteur·es, les jeunes seraient les plus touché·es par les conséquences des actions prises pour endiguer la pandémie. De ce fait, l’UCLouvain/IRSS-RESO a réalisé cette sélection de ressources pour documenter la santé mentale des adolescent·es et des jeunes adultes depuis le début de la crise sanitaire.
Santé mentale des jeunes en période COVID-19Adobe Acrobat PDFCovid-19: Le regard des sciences sociales (2020)
de Fiorenza Gamba, Marco Nardone
Zurich : Editions Seismo, 2020, 336 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Le COVID-19 investit l'humanité, sans distinction d'origine ou de condition économique. Il y a un siècle, la grippe espagnole (1918-1920) a tué au moins 50 millions de personnes à travers le monde. A cette époque, la science de l'hygiène, l'Etat social et la santé publique venaient de naître et les gens avaient peu accès aux informations ou les ignoraient complètement. Aujourd'hui au contraire, nous sommes constamment connectés au monde, conscients des notions élémentaires d'hygiène, et restons protégés chez nous. Pourtant, nos peurs sont comparables à celles du passé. Ces craintes sont-elles liées à des évènements réels ou plutôt à une perception de la réalité? Les sciences humaines et sociales analysent de manière sereine les défis que pose le COVID-19, en les insérant dans les dynamiques de nos sociétés, sans recourir aux fantasmes ou aux conclusions technocratiques. Avec le recul qui les caractérise, ces sciences sont particulièrement adaptées pour comprendre les effets sociaux d'une maladie qui, pour certains, a les traits du diable, et pour d'autres ceux de l'influence. Ce livre entend décrypter comment les individus, les organisations et les communautés font face, souffrent ou réagissent au COVID-19.Neuf projets en santé mentale pour répondre à la crise psychologique Covid
de Nathalie Cobbaut
Bruxelles (Belgique) : Question Santé, 2021
En ligne : questionsante.org[...]
Au sortir du premier confinement, le collège de la COCOF et le ministère de l’Action sociale et de la Santé lançaient un appel à projets. Le but : permettre au secteur de la santé mentale de proposer des approches complémentaires pour aider les jeunes et les professionnels de la santé et du social. Panorama des projets ainsi créés et encadrés par la Ligue Bruxelloise de Santté mentale (LBSM) et réflexion sur leur pérennité.DOSSIER : Quel bilan dresser, après une année de télétravail imposé ?
de Anoutcha Lualaba Lekede
Bruxelles (Belgique) : Question Santé, 2021
En ligne : questionsante.org[...]
La crise sanitaire qui a démarré au printemps 2020 aura été l’occasion d’expérimenter à grande échelle le télétravail. Une expérience plutôt positive, à en croire certaines entreprises qui, dès les mois de mai-juin derniers, parlaient de basculer à 100% en télétravail parce que « ce serait plus facile et mieux qu’avant ». Cependant, tout aussi vite, face au retour des télétravailleurs, il a quelque peu fallu tempérer cet « optimisme » et admettre que le bilan s’annonçait plus contrasté.Vaccination, Covid-19 et promotion de la santé (2021)
Bruxelles (Belgique) : Cultures&Santé, 2021, 20 p.
En ligne : www.cultures-sante.be[...]
Après des mois de gestes barrières, de recommandations et restrictions mouvantes, dans l’attente d’une réponse médicale qui puisse contrer le virus, des vaccins voient le jour. La production de ceux-ci, réalisée dans un laps de temps inédit, s’apparente dans les faits à une prouesse scientifique. Face à cette crise sanitaire mondiale, se présente et s’impose alors un ambitieux objectif : celui de la vaccination collective.
Avec ce dossier thématique, Cultures&Santé propose, sous le prisme de la promotion de la santé, des inégalités sociales et de la littératie en santé, une sélection de ressources relatives aux vaccins et à la vaccination, dans une approche « générale » ou en lien avec la situation socio-sanitaire.
Sont compilés dans cette sélection des ressources bibliographiques, des sites et des outils pédagogiques, qui entendent favoriser la réflexion et l’action face au contexte socio-sanitaire actuel.
La soixantaine de références est agencée en 6 parties :
Les premières apportent des informations sur le vaccin et la vaccination, avec un focus Covid-19 et une attention à l’accessibilité des informations (Partie 1 à 3).
Les suivantes mettent en avant les inégalités et les enjeux de société soulevés par la situation socio-sanitaire et la vaccination (Partie 4).
Les dernières références, en écho avec la littératie en santé, posent la question de l'évaluation des informations et de la prise de décision (Partie 5 et 6).
Une sélection de sites ressources vient clôturer cet espace thématique.
de Gabrielle Durette, ET AL.
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 40 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
La pandémie et les mesures de confinement qui l’accompagnent ont occasionné des bouleversements importants dans les conditions de vie qui se traduisent par des changements dans les habitudes de vie1.
La détérioration de certaines habitudes de vie est préoccupante en raison de ses impacts possibles à moyen et long terme sur certaines maladies chroniques et la santé mentale.
Un sondage québécois réalisé en février 2021 rapportait des détériorations dans cinq des six habitudes de vie étudiées comparativement à avant la pandémie : augmentation du temps consacré aux écrans, de la préoccupation à l’égard du poids et de la consommation de malbouffe, diminution de la qualité du sommeil et de la pratique d’activité physique.
Les jeunes adultes étaient plus nombreux à rapporter une détérioration de leurs habitudes de vie, spécifiquement au regard de la pratique d’activité physique, du temps passé devant l’écran, de la consommation de malbouffe et de fruits et légumes ainsi que et de la préoccupation de leur du poids.
En février 2021, 4 adultes québécois sur 10 avaient rapporté une détérioration concomitante de trois ou plus des six habitudes de vie comparativement au même moment avant la pandémie.
De nombreuses actions sur les environnements sont possibles en contexte de pandémie afin d’améliorer les habitudes de vie de la population en général.
Mise en contexte
La pandémie de la COVID-19 et les mesures sanitaires qui en découlent occasionnent de nombreux bouleversements partout sur la planète. Plusieurs études rapportent les conséquences directes et indirectes des mesures de prévention, notamment de la distanciation physique et le confinement, sur la pratique d’activité physique, la qualité du sommeil, le temps d’écran, la consommation de malbouffe et la préoccupation à l’égard du poids.
La détérioration de certaines habitudes de vie en contexte de pandémie de COVID-19 est préoccupante. La sédentarité, le manque d’activité physique et une mauvaise alimentation sont des facteurs reconnus de l’obésité et de nombreuses maladies chroniques. Les maladies chroniques et l’obésité représentent déjà un fardeau sanitaire et économique important au Québec. Ce fardeau pourrait augmenter à moyen et à long terme si les habitudes de vie détériorées pendant la pandémie de COVID-19 ne s’améliorent pas.Covid et numérique : les deux font la paire ?
de Nathalie Cobbaut
Bruxelles : Education Santé, 2021, pp. 12-14
En ligne : educationsante.be[...]
La crise sanitaire liée au virus Covid-19 a rendu le numérique incontournable dans bien des domaines. Des sphères de la vie sociale telles que le télétravail, l’enseignement, mais aussi l’accès aux droits sociaux et aux services, voire le simple fait d’entretenir des liens sociaux sont désormais tributaires de la possession d’un ordinateur et d’une connexion internet. Or ce n’est pas l’apanage de tous. Dans un dossier thématique annuel « Le numérique en social-santé : inclusif ou excluant ? », l’équipe rédactionnelle de Bxl Santé s’est attachée à décortiquer les avancées et les limites d’une telle numérisation de la société. Constats et réflexions autour d’un enjeu majeur en termes de démocratie.L’hésitation vaccinale : menace ou opportunité ?
de Ségolène Malengreaux, Hélène Lambert
Bruxelles : Education Santé, 2021, pp. 3-6
En ligne : educationsante.be[...]
Dans le contexte de pandémie que nous traversons, le Service Universitaire de Promotion de la Santé UCLouvain/IRSS-RESO s’est penché sur la vaccination contre la Covid-19, au centre de toutes les attentions à l’heure actuelle. Comment appréhender l’hésitation vaccinale dans une perspective de promotion de la santé ? Éclairage sur le concept de « littératie vaccinale ».
Copenhague (Danemark) : Bureau régional de l'Europe-Organisation mondiale de la santé (OMS), 2021
En ligne : www.euro.who.int[...]
Le maintien de l’ouverture des écoles est l’élément central des recommandations formulées par un groupe technique consultatif qui conseille l’OMS/Europe sur les questions de scolarisation pendant la pandémie de COVID-19.Ce groupe d’experts interdisciplinaires a estimé que les fermetures d’écoles doivent être envisagées comme une mesure de dernier recours pour maîtriser la transmission communautaire de SARS-CoV-2, étant donné leur effet préjudiciable sur la santé et le bien-être des enfants. Les mesures visant à juguler les flambées épidémiques dans les établissements scolaires doivent être adaptées aux besoins des différents groupes d’âge, et les écoles devraient avoir mis en place une stratégie cohérente pour l’atténuation des risques. Parmi ses autres recommandations, le groupe technique consultatif insiste sur le fait que les pays doivent garantir l’accès au matériel et aux équipements nécessaires pour un apprentissage en ligne, et apporter un soutien aux écoles situées dans des quartiers défavorisés et aux enfants vivant en situation de vulnérabilité. Il exhorte également les pays à écouter la voix des enfants et des adolescents à propos de la scolarisation et des interventions pendant la pandémie. L’objectif du groupe technique consultatif est de tirer les conclusions des nouvelles données probantes pour inspirer des décisions stratégiques qui atténueront les effets indésirables des fermetures d’écoles et d’autres mesures de lutte anti-infectieuse sur les enfants. Tandis que des partenaires internationaux tels que l’UNICEF, l’UNESCO, l’ECDC et l’Internationale de l’éducation continuent leurs travaux, le groupe consultatif poursuit l’objectif d’étoffer la base de données probantes en faveur du maintien de l’ouverture des écoles en toute sécurité et de veiller à ce que la vie des enfants soit aussi peu affectée que possible par la pandémie, tout en contenant la transmission du virus.COVID-19, a tale of two pandemics: novel coronavirus and fake news messaging
de Nelson A Atehortua, Stella Patino
2021, pp. 524–534
En ligne : academic.oup.com[...]
The emergence of COVID-19, caused by novel Coronavirus SARS-CoV-2, became a pandemic in just 10 weeks. Without effective medications or vaccines available, authorities turned toward mitigation measures such as use of face masks, school’s closings, shelter-in-place, telework and social distancing. People found refuge on the internet and social media apps; however, there was a proliferation of instant messaging containing hoaxed, deliberate misleading information: fake news messaging (FNM). The aim of this study was to assess FNM through content analysis and to discriminate them in a proposed taxonomy structure. A sample of convenience of messages, memes, tweets or cartoons in several languages was selected from the most popular social media outlets, i.e. Facebook, WhatsApp, Twitter etc. More than 300 FNM were identified. Descriptive statistics were used for highlighting potential relationships between variables. Content analysis determined that FNM could be divided into Health- and non-health-related types. There are several sub-types considering, but not limited to, religious beliefs, politics, economy, nutrition, behaviors, prevention of the infection, the origin of the disease and conspiracy theories. The parallel FNM pandemic affected the response from an already debilitated public health system through the confusion created in the community and the erosion in the credibility of genuine media. Public health practitioners had to face people’s unpredictable behaviors, panic, tensions with the communities and, in some cases, a hostile climate toward frontline workers. Public health practitioners must adjust ongoing and future health promotion and education interventions including plans to neutralize fake news messages.Sixième enquête de santé covid-19 résultats préliminaires (2021)
de Finaba Berete, Elise Braekman
Bruxelles : Sciensano, 2021, 69 p.
En ligne : www.sciensano.be[...]
« En Belgique, des mesures restrictives ont été mises en place par le Conseil national de sécurité depuis le 13 mars 2020 dans l’optique d’endiguer la propagation du coronavirus au sein de la population. L'épidémie de COVID-19 a bien sûr un impact majeur sur la santé de la population directement touchée. Mais l’épidémie et les mesures de restriction ont aussi des conséquences indirectes sur la santé et les modes de vie des citoyens qu’il ne faut certes pas sous-estimer. Afin de pouvoir mesurer les conséquences de cette crise et le respect des mesures imposées, Sciensano organise une série d'enquêtes en ligne à intervalle régulier. La première enquête de santé COVID-19 a été initiée trois semaines après l'introduction des mesures de restriction, soit le 2 avril 2020. Les principaux thèmes abordés dans cette enquête concernaient : la connaissance et le respect des mesures de prévention en vigueur, les cas d’infections au coronavirus, l'accès général aux soins de santé, ainsi que la santé mentale et sociale. La deuxième enquête de santé COVID-19 a été lancée deux semaines plus tard, soit le 16 avril 2020. En plus de certaines thématiques récurrentes (comme le bien-être mental et social), cette deuxième enquête a mis l'accent sur les modes de vie de la population lors de la période de restrictions liées au coronavirus. La troisième enquête de santé COVID-19 a été mise en ligne le 28 mai 2020, s’intéressant plus spécifiquement à l'impact de la crise sur la situation financière et la sécurité alimentaire, ainsi que sur la perception de certains aspects d’avenir. La quatrième enquête de santé COVID-19 a démarré le 24 septembre 2020, et a notamment examiné l’attitude de la population en ce qui concerne le suivi des contacts, l'application de traçage des contacts, et la vaccination contre le coronavirus une fois qu'un vaccin aura été développé. La cinquième enquête de santé COVID-19 était accessible entre le 3 et le 11 décembre 2020. Cette enquête a notamment examiné, la santé mentale et sociale lors de ce deuxième confinement, la position de la population en ce qui concerne la vaccination contre la COVID-19 et son avis sur les stratégies de vaccination. En outre, l’enquête s’est penchée sur l’accès aux soins de santé, la sécurité alimentaire et les comportements en lien avec santé (consommation d’alcool, de tabac, de drogues et de somnifères ou tranquillisants ; utilisation d’internet et des réseaux sociaux). La 6e enquête de santé COVID-19, dont les résultats sont décrits dans ce rapport, a démarré le 18 mars 2021 et il était possible d’y participer jusqu'au 25 mars. Au total, 20 140 personnes âgées de 18 ans et plus y ont participé. Un grand nombre d’entre elles ont par ailleurs pris part à une ou plusieurs de nos enquêtes de santé COVID-19 précédentes, ce qui permettra ultérieurement de faire des analyses longitudinales. Nous avons malheureusement observé une baisse de la participation des plus jeunes (18-24 ans) au fil des enquêtes de santé COVID-19 que nous organisons depuis une année. Pour cette 6e enquête, le groupe des 18-24 ans est devenu trop limité pour permettre des estimations suffisamment précises au niveau de cette tranche d'âge. Il a donc été décidé de distinguer des groupes d'âge plus larges pour les analyses de ce rapport (18-29 ans, 30-49 ans, 50-64 ans, 65+ ans). Les résultats des enquêtes précédentes - parfois utilisés à des fins de comparaison - ont été recalculés en fonction de ces nouveaux groupes d'âge. Les données collectées par le biais des enquêtes de santé COVID-19 fournissent une photographie de la situation à un moment donné. Ce rapport présente les résultats préliminaires de la 6e enquête de santé COVID19, en mettant l'accent sur l’expérience de la population alors que ce deuxième confinement se prolonge. Les thèmes suivants y sont abordés :
- La connaissance et le respect des mesures liées à la COVID-19
- Les consultations chez le médecin et les infections à la COVID-19 -
- La vaccination
- Les maladies et affections sous-jacentes
- La fragilité chez les personnes âgées
- La qualité de vie en lien avec la santé
- La santé sociale
- La santé mentale
- Les habitudes alimentaires et état nutritionnel
- L’activité physique
- La consommation d’alcool
- La violence domestique
- L’impact de la crise sur les domaines de la vie
- L’emploi
Afin d'estimer les conséquences de la crise que nous connaissons actuellement, certains résultats de l’enquête de santé COVID-19 sont comparés aux données de population avant l'épidémie. La source d'information pour ces données de comparaison est l'enquête nationale de santé qui a eu lieu en 20181. Cette enquête donne une image représentative de l'état de santé de la population en 2018 et constitue un point de référence fiable. En outre, certains thèmes de cette 6e enquête seront mis en parallèle avec ceux obtenus lors des enquêtes COVID-19 précédentes afin d’évaluer les tendances. »
It’s Not Just a Virus! Lived Experiences of People Diagnosed With COVID-19 Infection in Denmark
de Malene Missel, Camilla Bernild
2021, pp. 822–834
En ligne : journals.sagepub.com[...]
The purpose of this study was to explore the lived experiences of people infected with the coronavirus in Denmark during the first phase of the pandemic. An explorative qualitative design underpinned by a phenomenological hermeneutical approach was applied. Fifteen individuals with confirmed COVID-19 infection were included and interviewed individually by telephone. Analyses were inspired by Ricoeur’s interpretation theory. The study illuminated how being diagnosed with COVID-19 was experienced not just a virus infecting the participants’ biology; it was also a threat to their existence and bodily perception as well as an interference in ordinary social relationships. Beyond a supportive approach, the participants experienced being a special case where people around them acted with excitement and curiosity. Responsibility for existential and emotional care after COVID-19 has been placed with the individual ill person and within their ordinary social circle. We suggest follow-up and rehabilitation for people during and after COVID-19 to support recovery
France : PromoSanté Île-de-France, 2021, 18 p.
En ligne : www.promosante-idf.fr[...]
Document d'appui à l'animation de stratégies locales face à la pandémie Covid-19 : principes théoriques, propositions d'organisation en lien avec des partenaires, conseils pour exploiter des données épidémiologiques évolutives, initiatives locales inspirantes, sélection d'outils d'information et d'intervention... Réalisé par PromoSanté IdF, à la demande et avec les contributions de l'ARS Ile-de-France.Tabagisme au Québec pendant la pandémie et interventions de renoncement au tabac (2021)
de Annie Montreuil, Benoit Lasnier
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 11 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Un fait est indéniable. La pandémie de COVID-19 a bouleversé la vie de tous. Personnes infectées, hospitalisées, décédées; télétravail, fermeture des commerces non essentiels, pertes d’emplois, interdiction de rassemblements, mesures de confinement, détresse psychologique, etc. Bref, tout est différent depuis mars 2020. Pour certains fumeurs, le contexte de pandémie est un incitatif à cesser de fumer, alors que pour d’autres, c’est l’inverse, leur consommation de tabac augmente. Ce feuillet vise à documenter les changements de la consommation de cigarettes chez les Québécois pendant la pandémie et à présenter les interventions de renoncement au tabac offertes aux fumeurs. Au Québec, comme ailleurs dans le monde, une plus grande proportion de fumeurs rapporte une augmentation de la consommation de cigarettes depuis la pandémie qu’une diminution. Certains groupes de fumeurs auraient davantage augmenté leur consommation : les jeunes adultes âgés de 18-24 ans, les personnes qui travaillent à temps partiel, et celles vivant dans un ménage incluant un enfant mineur. Plusieurs mesures de soutien à l’arrêt tabagique sont disponibles gratuitement au Québec de façon virtuelle ou par téléphone; celles-ci permettent de répondre aux besoins des fumeurs même en contexte de pandémie.
de Anne Marie Moulin, Damiano De Facci
Paris : Editions Edk, 2021, 8 p.
En ligne : www.iresp.net[...]
L’épidémie mondiale de Covid-19 que la planète connaît depuis maintenant plus d’un an, la rapidité avec laquelle elle s’est propagée et l’ampleur de la crise sanitaire, économique et sociale qu’elle a engendrée, font naître le besoin de mieux comprendre les évènements que nous vivons collectivement. Ce nouveau numéro de Questions de santé publique revient sur les épidémies que l’humanité a connues précédemment. Les leçons de l’histoire pourraient-elles nous aider à mieux comprendre la situation que nous vivons ?
de Ségolène Malengreaux, Hélène Lambert
Woluwe-Saint-Lambert : Service Universitaire de Promotion de la Santé (RESO), 2021, 26 p.
En ligne : uclouvain.be[...]
Le vaccin contre la Covid-19 représente à l’heure actuelle la solution pour sortir de cette crise sanitaire. Pour que personne ne soit laissé de côté et que la couverture vaccinale soit suffisante, un accès équitable au vaccin doit être garanti. Quels sont les grands principes d’action pour une stratégie de vaccination équitable et qui soit perçue comme telle par la population ? Comment s’explique l’hésitation vaccinale et comment y faire face ? Quels sont les groupes sociaux les plus sujets à l’hésitation vaccinale ? Comment sensibiliser des publics vulnérables ou difficilement atteignables ? Comment soutenir les professionnels relais à la mise en place de la stratégie locale de vaccination ? Que nous apprennent les campagnes de vaccination antérieures ? Guidé par ces questions et d’autres, l’UCLouvain/IRSS-RESO propose un état des lieux de la littérature scientifique et grise pour soutenir les décideurs à faire des choix stratégiques basés sur les connaissances actuelles.
Tous égaux face aux vaccins contre la Covid-19 ? : État des lieux de la littérature scientifique et griseAdobe Acrobat PDFDe la démocratie en Pandémie. Santé, recherche, éducation (2021)
de Barbara Stiegler
Paris : Gallimard, 2021, 64 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
La conviction qui nous anime en prenant aujourd’hui la parole, c’est que plutôt que de se taire par peur d’ajouter des polémiques à la confusion, le devoir des milieux universitaires et académiques est de rendre à nouveau possible la discussion scientifique et de la publier dans l’espace public, seule voie pour retisser un lien de confiance entre le savoir et les citoyens, lui-même indispensable à la survie de nos démocraties. La stratégie de l’omerta n’est pas la bonne. Notre conviction est au contraire que le sort de la démocratie dépendra très largement des forces de résistance du monde savant et de sa capacité à se faire entendre dans les débats politiques cruciaux qui vont devoir se mener, dans les mois et les années qui viennent, autour de la santé et de l’avenir du vivant.Vaccination contre la Covid-19 : de la pratique à l’éthique, toute l’info pour s’y retrouver (2021)
Bruxelles : Fédération des Maisons Médicales et des Collectifs de santé francophones-Fmmcsf, 2021
En ligne : www.maisonmedicale.org[...]
La Fédération des maisons médicales a collecté une série de ressources utiles et classées par source pour cerner l’essentiel des questions pratiques et éthiques autour de ce sujet complexe de santé publique. Cette page est complétée et mise à jour en fonction des actualités (webinaires, infos scientifiques, etc.) du secteur.
de Sara S. Johnson, Mark É. Czeisler
2021, pp. 299–319
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Cet article scientifique est structuré de différentes parties
-Addressing Mental Health and Substance Use Disorders Amid and Beyond the COVID-19 Pandemic
-Mental Health During the COVID-19 Pandemic: Challenges, Populations at Risk, Implications, and Opportunities
-The Long Arm of Mental Health: New Urgency With the COVID-19 Pandemic
-Behavioral Health in America During the COVID-19 Pandemic: Meeting Increased Needs Through Access to High Quality Virtual Care
-Addressing the Addiction Crisis During a Pandemic
de Léo Calzetta
Clermont-Ferrand (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Auvergne-Rhône-Alpes, 2021, 20 p.
En ligne : ireps-ara.org[...]
Il y a quarante ans, la pandémie de sida a engendré une puissante mobilisation des personnes concernées et de la société civile. Face à la nouvelle urgence de santé publique de la covid-19, comment cet héritage a-t-il été mobilisé, en réponse à une crise qui présente certaines similitudes avec celle du sida en son temps ? Afin de faire émerger et partager ces savoir-faire, une démarche de capitalisation a été menée en ex-Rhône-Alpes, ayant consisté en une série d’entretiens qualitatifs menés auprès de quelques acteurs régionaux du champ du VIH/sida (six associations aux missions et publics variés ainsi qu’un Corevih). Comment ces structures ont-elles vécu le confinement du printemps 2020 ? Comment s’y sont-elles adaptées, tant vis-à-vis de leurs publics que dans leur organisation ? Quels leviers ont favorisé cette adaptation ? Et quels changements cela a-t-il entraîné, tant dans leurs rapports au public que dans leurs pratiques professionnelles ? Ces entretiens ont permis aux structures interrogées de conscientiser les points forts de leurs interventions, et l'analyse transversale de mettre en évidence des pratiques efficientes et inspirantes.L’usage et l’offre des drogues durant la pandémie de COVID-19 en Belgique (2021)
de Jérôme Antoine, Héléna Brugerolles
Bruxelles : Sciensano, 2021, 22 p.
En ligne : www.sciensano.be[...]
La pandémie actuelle a profondément modifié notre vie quotidienne au travers notamment de mesures prises pour y faire face telles que la limitation des déplacements ou l’arrêt de la vie nocturne. Des sentiments se sont aussi exacerbés tels que le stress, la solitude ou l’ennui… Des changements radicaux pour toutes les personnes mais notamment pour celles qui consomment des drogues ont été constatés. Depuis le premier confinement, le programme drogues de Sciensano suit l’évolution de la consommation et du marché des drogues afin d’en évaluer l’impact et de prévoir les éventuelles conséquences à plus long terme. Il vient de publier un rapport analysant les données des 3 enquêtes menées à ce sujet depuis le début de la pandémie de Covid-19.
de Linqi Lu, ET AL.
2021, pp.132-139
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Health information sharing has become especially important during the COVID-19 (coronavirus disease 2019) pandemic because people need to learn about the disease and then act accordingly. This study examines the perceived trust of different COVID-19 information sources (health professionals, academic institutions, government agencies, news media, social media, family, and friends) and sharing of COVID-19 information in China. Specifically, it investigates how beliefs about sharing and emotions mediate the effects of perceived source trust on source-specific information sharing intentions. Results suggest that health professionals, academic institutions, and government agencies are trusted sources of information and that people share information from these sources because they think doing so will increase disease awareness and promote disease prevention. People may also choose to share COVID-19 information from news media, social media, and family as they cope with anxiety, anger, and fear. Taken together, a better understanding of the distinct psychological mechanisms underlying health information sharing from different sources can help contribute to more effective sharing of information about COVID-19 prevention and to manage negative emotion contagion during the pandemic.The Psychological Vulnerability of French University Students to the COVID-19 Confinement
de Sarah Le Vigouroux, ET AL.
2021, pp. 123-131
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Even before the current pandemic, university students were known to have high levels of hassles, anxiety, and depressive symptoms. In all probability, the advent of COVID-19 has substantially raised these levels. The present study measured the emotional state of university students during lockdown and identified the relevant situational and psychological factors. To this end, 1,297 French university students were assessed during lockdown, which lasted from 16 March to 11 May in France. Situational factors included the belief that lockdown was compromising their future job prospects, COVID-19 symptoms, and health concerns. Psychological factors included students’ implicit theory of emotion, and the coping strategies they used during lockdown. We explored the extent to which these factors were associated with levels of hassles, anxiety, and depressive symptoms. Results indicated that students’ belief that lockdown was compromising their future job prospects was positively related to hassles (r = .34, pThe Relation of Threat Level and Age With Protective Behavior Intentions During Covid-19 in Germany
de Nadine C. Lages, ET AL.
2021, pp. 118-122
En ligne : journals.sagepub.com[...]
To contain the spread of Covid-19, engagement in protective behaviors across the population is of great importance. The present study investigated protective behavior intentions during the early phases of Covid-19 in Germany (February 2–April 3, 2020) as a function of threat level and age using data from 4,940 participants in the EUCLID project. Results indicated that the intention to engage in social distancing increased sharply with threat level. Intentions for personal hygiene also increased, although to a lesser extent. While age only had a small overall effect on behavioral intentions, differential patterns emerged. After the lockdown was introduced, the impact of age decreased for social distancing and hygiene behavior intentions but increased for seeing a doctor. Since containing the Covid-19 pandemic depends on high adoption rates of protective behaviors, future research should track sustained phases of the pandemic, including the easing of restrictions and possible new waves of infections.
de Sandrine Bonneton, ET AL.
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2021, pp. 531-535
En ligne : www.cairn.info[...]
Introduction : À échelle mondiale, le rapprochement entre écoles et services publics de pédopsychiatrie est privilégié pour promouvoir le développement d’interventions précoces qui améliorent les trajectoires de santé, de la prévention jusqu’aux soins des enfants exposés à des difficultés d’ordre psychique. Dans une perspective de santé publique, la contextualisation de ces pratiques est primordiale pour assurer leur pérennisation et leur efficacité. Cet article propose un éclairage sur les enjeux de ces rapprochements et les avantages de ces derniers pour répondre à l’empreinte sanitaire, sociale et économique de la crise liée à l’arrivée brutale de l’épidémie de Covid-19.
Objectifs : Améliorer la prise en charge des enfants présentant des problèmes de santé mentale ou d’ordre psychique renvoie à une prise en compte de leur environnement au-delà du cadre thérapeutique. Une recherche interventionnelle, en cours actuellement, engage sur plusieurs sites en France : écoles primaires, Centres médico-psychologiques (CMP) et Conseils locaux en santé mental (CLSM). Elle a pour but d’inventorier et d’analyser les cadres partenariaux et interventionnels les plus efficients, à partir des besoins et des ressources mobilisables de chaque site. Elle envisage une diversification et une contextualisation de l’offre de soins dans un souci d’équité et d’efficacité thérapeutique à partir de l’école.
Résultats : Plus que de résultats, il s’agit de faire des propositions pour accompagner au mieux la sortie de confinement et les mois à venir. Le déploiement de partenariats sur les territoires fortement marqués par les inégalités sociales et économiques constitue une priorité en termes de santé publique et d’orientation des politiques locales. Ces partenariats pourraient participer d’une stratégie globale d’évaluation des besoins et d’accompagnement personnalisé des enfants. La formalisation d’interventions à l’interface école-secteur permettrait d’étayer les professionnels de l’école à surmonter cette crise sanitaire qui traverse leur institution, afin qu’elle ne se cristallise pas en son sein. La montée en puissance des CLSM permettrait d’amplifier les coordinations et les collaborations locales pour aider les enfants les plus vulnérables psychiquement et accompagner leurs parents, compte tenu de leur situation, à soutenir le développement de ces derniers.
Conclusion : Redonner les moyens humains et matériels aux structures existantes, notamment au secteur de psychiatrie infanto-juvénile, afin qu’il puisse remplir ses missions de service public semble une priorité aujourd’hui. La mise en œuvre de partenariats école-CMP-CLSM peut contribuer à l’orientation de politique locale dans un souci d’élaborer des stratégies individuelle et collective, qui garantissent des soins adaptés aux besoins des enfants et accessibles au plus grand nombre.Inégalités sociales de santé et rapports de pouvoir : Covid-19 au Québec
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2021, pp. 461-471
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Cet article propose de préciser le concept d’inégalité sociale de santé : théoriquement d’abord, puis en le mobilisant sur un terrain particulier, la pandémie de Covid-19 qu’a connue le Québec au printemps 2020. Il commence par une discussion de diverses définitions des inégalités sociales de santé, puis en retient la suivante : ce sont des différences de santé observées entre plusieurs groupes sociaux et qui résultent du ou des rapport(s) de pouvoir entre ces groupes. L’application de cette définition à la pandémie de Covid-19 se fait en deux temps. Dans le premier, sont identifiés des rapports de pouvoir qui différencient l’exposition aux différents risques engendrés par la pandémie : être infecté, en mourir, mais aussi voir sa santé affectée par la pandémie sans être nécessairement infecté par le nouveau coronavirus. L’étude de ce dernier risque requiert de suivre l’exposition à des déterminants sociaux de la santé dont l’équilibre est bouleversé par le contexte de la pandémie : revenus, réseau social, soins et services sociaux, éducation, stigmatisation.
Ce premier temps de l’analyse considère les rapports de pouvoir pris isolément les uns des autres. Le second explore leur articulation, en prenant comme fil conducteur le rapport ethno-racial, dont est examinée l’articulation avec le rapport socio-économique. Est finalement dessinée une perspective systémique des inégalités, indispensable au repérage des actions à mener pour lutter contre les ISS.La vaccination : comprendre et échanger (2021)
Clermont-Ferrand (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Auvergne-Rhône-Alpes, 2021
En ligne : ireps-ara.org[...]
Dans le contexte de la vaccination contre la Covid-19, l'IREPS Auvergne-Rhône-Alpes propose une sélection documentaire pour vous informer et vous outiller. Ce dossier rassemble l'essentiel des informations pour comprendre la campagne de vaccination contre la Covid-19, mais aussi des ressources pour échanger et faire un pas de côté par rapport au contexte pandémique. Vous trouverez également des pistes d'actions pour intervenir auprès des publics.
Metz : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Grand Est, 2021, 17 p.
En ligne : www.ireps-grandest.fr[...]
A la demande de l'ARS Grand Est et de sa cellule "Vaccination Covid", l'Ireps Grand Est propose des pistes d'action pour atteindre les populations éloignées du système de santé, ayant plus de 75 ans ou 50 à 64 avec comorbidités, et vivant à domicile.
A partir d'une analyse de la littérature scientifique, l'Ireps Grand Est identifie les différents freins à la vaccination chez les personnes les plus éloignées du système de santé, autour de l'offre de vaccination, de ses acteurs, de l'environnement social et des comportements des personnes. Elle propose ensuite pour chacun d'eux des leviers, permettant de renforcer :
-la visibilité et la lisibilité de l'offre de vaccination Covid-19 en Grand Est,
-l'accessibilité géographique, physique, matérielle ou encore socio-culturelle à cette offre,
-les connaissances et compétences des acteurs sur la vaccination,
-la coordination entre les vaccinateurs et personnes relais,
-les connaissances du public sur l'intérêt de la vaccination.Lu pour vous: L’hésitation vaccinale : un état des lieux (2021)
de Hélène Lambert, Bénédicte Scheen
Woluwe-Saint-Lambert : Service Universitaire de Promotion de la Santé (RESO), 2021, 5 p.
En ligne : uclouvain.be[...]
La tendance croissante à l’hésitation vaccinale pourrait constituer une véritable barrière à la mise en place de politiques de vaccination dans le contexte de la pandémie de Covid-19. Selon une étude menée par Sciensano en décembre 2020, 26% de la population belge hésiteraient à se faire vacciner et 15% n’en auraient pas l’intention. Pourtant, le succès des programmes de vaccination dépend étroitement d’un taux de couverture vaccinale élevé permettant de garantir l’immunité collective. Les auteurs de l’article présenté ici mettent en lumière certains facteurs influençant le phénomène de l’hésitation à l’égard de la vaccination, que ce soit au niveau des politiques publiques, des médias, des professionnels de la santé et des individus. A chacun de ces niveaux, des actions peuvent être entreprises par les autorités politiques et les professionnels de la santé afin de réduire les obstacles à la vaccination et augmenter son acceptation.

L’hésitation vaccinale : un état des lieuxAdobe Acrobat PDFCovid-19 : Discutons vaccination (Guide d'animation) (2021)
Bruxelles (Belgique) : Cultures&Santé, 2021, 53 p.
En ligne : www.cultures-sante.be[...]
Ce guide d’animation répond à un besoin d’expression et d’information sur la vaccination contre la Covid-19 et les enjeux de santé et de société qu’elle soulève. Il apporte des repères pédagogiques et propose des pistes d'animation à mener en collectif ou en individuel. Comment fonctionne un vaccin ? Pourquoi se faire vacciner contre la Covid-19 ? Suis-je obligé·e de me faire vacciner ? Puis-je choisir mon vaccin ? Comment ça se passe concrètement ? Quels sont les risques ? Est-ce que je pourrai reprendre un vie « normale » une fois vacciné·e ? Quels enjeux de société soulève la vaccination ? Ce guide offre des repères pédagogiques pour mener en petits groupes, en entretien individuel ou en équipe, une discussion et une réflexion sur le vaccin contre la Covid-19, à informer de manière claire et adaptée, à outiller l’esprit critique. Des ressources complémentaires sont également proposées pour soutenir l'animateur·rice dans son intervention.
Le guide est composé de pistes d’animation qui permettent :
- d’explorer le mécanisme de la vaccination, puis les spécificités de la vaccination contre la Covid-19,
- de questionner les représentations, freins et leviers liés à la vaccination,
- d’ouvrir la discussion sur les enjeux de société en lien avec la vaccination,
- de discuter avec le groupe sur l’animation vécue : ce qui les a marqué, ce que cela leur a apporté, ce qu’ils vont mettre en place (piste évaluative).
Deux pistes complémentaires permettent d’aborder la question de l’information, à l’heure de la mise en oeuvre de la campagne de vaccination. Des visuels ont été créés pour soutenir certaines pistes d'animation, pour soutenir la discussion sur la vaccination et sur les enjeux de société qu'elle soulève. Cette publication a été réalisée en collaboration avec l'asbl Question Santé.
de Pascale Lafitte
2020, pp. 20207
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Introduction : La pandémie mondiale liée au COVID-19 a eu entre autres pour conséquence le confinement de la population générale en France métropolitaine et dans les départements d’outre-mer. Cette situation a modifié l’organisation des soins, mettant l’accent sur la lutte en urgence contre l’épidémie. Les patients malades chroniques, plus à risque de développer une forme grave d’infection au virus, ont vu leur prise en charge en soins et éducative bouleversée pour cela les professionnels de santé ont dû adapter leurs pratiques d’ETP.
Objectifs : L’objectif de cette étude est d’une part, de décrire les modifications des programmes d’ETP survenues pendant cette période de confinement et d’autre part de préciser dans quelles mesures les professionnels ETP ont développé des interventions spécifiques sur la prévention du COVID-19. Méthodes : Il s’agit d’une enquête par questionnaire, réalisée durant la période de confinement, du 13 mars au 11 mai, auprès des coordonnateurs de programmes d’ETP autorisés en France métropolitaine et départements d’outre-mer, accessible sur le site Internet de la SETE. Le questionnaire comportait 14 questions, de type fermé avec choix de réponses, mixtes et ouvertes. Les réponses aux questions fermées ont été traitées via le logiciel Excel©, les autres ont fait l’objet d’une analyse de contenu, relevant ainsi d’une méthode mixte intégrant quantitatif et qualitatif.
Résultats : 410 coordonnateurs de programmes ou d’UTEP ont répondu à l’enquête, recouvrant un total de 714 programmes représentant 16 % des 4500 programmes autorisés en France. 70% ont été complètement interrompus, 29 % ont vu leurs activités poursuivies en y apportant des modifications. Des activités ponctuelles de prévention du COVID-19 ont été réalisées pour 11 % des programmes. La grande majorité des activités d’ETP collectives ont été abandonnées au profit de séances individuelles intégrées aux soins, conduites à distance faisant appel au téléphone et à des solutions numériques diverses. Discussion : L’ETP semble non prioritaire dans les structures de soins -redéploiement des professionnels dédiés, fermeture des UTEP… La personnalisation des parcours et le maintien d’un suivi éducatif apparaissent alors comme une nécessité pour pallier aux difficultés imposées par la situation d’urgence. Des adaptations numériques ont souvent été utilisées, soulevant des questions d’illectronisme pour les patients, de moyens matériels pour les équipes, de leurs compétences à conduire une pédagogie du numérique. Conclusion : Cette enquête témoigne de la fragilité de l’ETP et du faible niveau d’importance qu’on lui a accordé pendant la crise sanitaire appelant des soins classiques. Si la notion de programme n’est pas remise en question, les possibilités d’adaptation sont envisagées en accordant plus de place aux activités d’éducation thérapeutique plus pertinentes pour assurer le suivi éducatif personnalisé. Ces résultats devraient être complétés par des études sur l’expérience vécue par les patients pendant cette crise au prisme de leur éducation ou de leur absence d’éducation.Recensement de supports de communication et outils de prévention contre la Covid-19 (2021)
Dijon (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Bourgogne Franche-Comté, 2021
En ligne : ireps-bfc.org[...]
Dans le cadre du plan régional Covid-19, l'Ireps Bourgogne Franche-Comté recense dans un document accessible à tous les outils et supports publiés dans le cadre de la pandémie Covid-19.
Vous y retrouverez :
- les ressources mises à disposition par le gouvernement,
- des ressources sur la vaccination
- les ressources mises à dispositions par le Ministère de l'éducation nationale
- les supports de communication réalisés par Santé Publique France : affiches, spots vidéo, spots audio...
- les campagnes de communication des Agences régionales de santé,
- des sites de référence
- des ressources mises à disposition par le réseau de la Fnes
- et enfin des outils pédagogiques pour intervenir auprès de vos publics
Ce document est mis à jour au moins une fois par mois.La vaccination (Focus sur la COVID-19) (2021)
Woluwe-Saint-Lambert : Service Universitaire de Promotion de la Santé (RESO), 2021, 54 p.
En ligne : uclouvain.be[...]
Au moment où les campagnes de vaccination contre la Covid-19 s’intensifient, le RESO a voulu mettre en lumière et tenter d’apporter quelques éléments de réponse aux nombreux questionnements qui entourent ce sujet pour la pratique de la promotion de la santé. Il est important de noter que cette sélection de ressources ne prétend pas à l’exhaustivité de son contenu, qui pourra être complété ou spécifié en fonction de l’évolution de l’actualité et des nouvelles publications. Par ailleurs, elle est réalisée avec le regard de professionnels œuvrant dans le secteur de la promotion de la santé pour fournir des repères aux acteurs impliqués dans le développement d’actions de communication sur le terrain autour de la vaccination. Cette sélection met en avant différents constats en matière de vaccination en portant une attention particulière à son application au contexte pandémique actuel. Elle présente des articles, plaidoyers et dossiers sur cette thématique,
La vaccination (Focus sur la COVID-19)Adobe Acrobat PDFÉcoles et crises sanitaires (2021)
de Didier Jourdan, ET AL.
[S.l.] : GHE editions, 2021, 113 p.
En ligne : drive.uca.fr[...]
La crise sanitaire de 2020 a mis en avant de façon saillante le rôle de l’école en matière de santé. Cette dernière est au cœur de la vie quotidienne des écoles, collèges, lycées et établissement spécialisés et les épidémies sont des phénomènes récurrents (gastroentérite, grippe, méningite et dans certains pays de maladies respiratoires aiguës ou diarrhéiques…). Beaucoup a été dit et écrit, des études, rapports, recommandations et protocoles de toutes sortes ont été diffusés. Si la publication de ces documents est une condition nécessaire à la prise en charge des épidémies dans les écoles et à la lutte contre les inégalités qu’elles amplifient, elle n’est pas suffisante. En effet, les données de la recherche montrent que produire des prescriptions institutionnelles ne suffit pas à faire évoluer les pratiques éducatives dans le but de prendre en compte des changements sociaux (crises, réformes, innovations…). Les éducateurs (enseignants, chefs d’établissements, conseillers d’éducation, personnels de santé et sociaux…), sont des professionnels qui organisent leurs pratiques en fonction non seulement des prescriptions mais également des besoins des élèves, du contexte social, culturel et éducatif, des attentes familiales et sociales et de leur propre vision des enjeux éducatifs.Il n’est ainsi pas question d’implantation d’un protocole mais bien de mise en acte, ici et maintenant, des pratiques les plus adaptées à la situation en fonction d’une large variété de déterminants, l’épidémie étant l’un d’entre eux. Ainsi, construire les capacités locales d’action afin de permettre à chaque école, collège ou lycée de relever les nombreux défis techniques, pédagogiques, communicationnels et éthiques qu’engendre une épidémie constitue-t-il un enjeu majeur. Ceci ne peut être réalisé qu’avec les acteurs eux-mêmes et appelle une reconnaissance de leur expertise.n° 79 - Février 2021 - Je communique, donc je suis (Bulletin de e-Journal PSE)
Bruxelles (Belgique) : Question Santé, 2021
En ligne : questionsante.org[...]
Ce numéro est composé de:
DOSSIER On n'y pense peut-être pas, ou bien pas tous les jours... Pourtant, la crise du Covid a mis en évidence l'importance d'une communication interne efficace au sein des équipes et donnant à chacun·e les clés pour travailler et se sentir bien. Qu'a-t-on changé, qu'a-t-on appris de ces mois difficiles ? Réponses et témoignages...
VACCINATION Certaines équipes semblent réticentes à l'idée de faire appel aux infirmières de l'équipe mobile de l'ONE. D'autres ont tenté l'expérience. Et ne le regrettent pas.. .
REVUE DE PRESSE Une étude montre que le slogan "Aérez les écoles" reste d'actualité.
PIPSA Un catalogue d’outils d’animation EVRASCOVID-19 Les Belges souhaitent adhérer à des mesures utiles… (2021)
de Isabelle Aujoulat, Bénédicte Scheen
Louvain-La-Neuve : UCLouvain/Fondation Louvain, 2021, pp. 8-13
En ligne : www.louvainmedical.be[...]
Cet article présente la synthèse d’une étude réalisée avec le soutien de la Fondation Louvain (Tackling the COVID-19 outbreak: assessing the public’s risk perceptions and adherence to measures TACOM), qui avait pour objectif de documenter les connaissances, perceptions et comportements (passés et planifiés) des citoyens belges, en lien avec le respect des mesures de prévention du virus Covid-19. La finalité de cette étude était de produire des résultats susceptibles d’informer les futures campagnes de communication et de contribuer à identifier des groupes cibles plus vulnérables, qui déclareraient avoir un moins bon accès à l’information et/ou une motivation moindre à contribuer, par leurs propres comportements, à contenir l’extension de l’épidémie. Cette étude par sondage auprès d’un échantillon représentatif de la population belge (n=2,008) a été réalisée au mois de septembre 2020
de Isabelle Aujoulat, Bénédicte Scheen
Louvain-La-Neuve : UCLouvain/Fondation Louvain, 2021, 103 p.
En ligne : dial.uclouvain.be[...]
L'étude TACOM (Tackling the COVID-19 outbreak: assessing the public’s risk perceptions and adherence to measures TACOM), réalisée dans le cadre d'un partenariat entre le service RESO, le centre d'épidémiologie des désastres et l'Institut de psychologie de l'UCLouvain, avec le soutien de la Fondation Louvain , avait avait pour objectif de documenter les connaissances, perceptions et comportements (passés et planifiés) des citoyens belges, en lien avec le respect des mesures de prévention du virus COVID-19. La finalité de cette étude était de produire des résultats susceptibles d’informer les futures campagnes de communication et de contribuer à identifier des groupes cibles plus vulnérables, qui déclareraient avoir un moins bon accès à l’information et/ou une motivation moindre à contribuer, par leurs propres comportements, à contenir l’extension de l’épidémie. Cette étude par sondage auprès d’un échantillon représentatif de la population belge (n=2,008) a été réalisée au mois de septembre 2020.
Liège : Nadja Asbl, 2021, 12 p.
En ligne : www.nadja-asbl.be[...]
Sélection de ressources consacrées aux addictions en temps de Covid-19Vaccination anti-covid : la veille de la Fnes (2021)
Saint-Denis (France) : Fédération nationale d'Education et de Promotion de la santé (FNES), 2021
En ligne : www.fnes.fr[...]
La Fédération nationale d’éducation et de promotion de la santé (Fnes) édite une lettre de veille sur les productions (outils, supports…) liées à la vaccination contre la Covid-19. Cette lettre a été réalisée dans le cadre d’une collaboration active entre plusieurs structures du réseau de la Fnes : l’Ireps Bourgogne Franche-Comté, Promotion Santé Normandie et le CoDES de Vaucluse. Elle sera utile à toutes les structures mobilisées sur ce sujetVaccination COVID-19 - Repère pour votre pratique (France) (2021)
France : Santé Publique France (SPF), 2021, 4 p.
En ligne : www.santepubliquefrance.fr[...]
Outil d'information destiné aux professionnels de santé sur la vaccination du Covid-19 à date du mois de février 2021Alone in a Time of Pandemic: Solo-Living Women Coping With Physical Isolation
de Tanja Kamin, ET AL.
2021, pp. 203–217
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
For people in single households, living alone has become literal and absolute during the social-distancing measures related to COVID-19 and can lead to decreased health and wellbeing. In this article, we examine how solo-living women think, feel, make sense of, and practice COVID-19-related social-distancing measures and, consequently, physical isolation. During lockdown, we interviewed 23 solo-living women between the ages of 25 and 69 years living in Slovenia. We present three levels of responses to social-distancing measures: cognitive, affective, and behavioral. We identified dissonances between these levels of responses, and we learned that affective responses play a significant role in shaping one’s orientation toward and respect for the social-distancing measures.
de François Fuchs
Bordeaux : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Nouvelle-Aquitaine -, 2021, 6 p.
En ligne : irepsna.org[...]
Le nouveau contexte créé par la pandémie et la gestion de la crise sanitaire avec les épisodes de confinement font évoluer les approches en santé environnementale. Des liens nombreux entre environnement et santé apparaissent plus clairement et nous assistons à une prise de conscience résumée dans l’expression “une seule santé”. C’est une période charnière pour la promotion de la santé qui a la possibilité de s’investir davantage dans la prise en considération des sujets environnementaux et les dynamiques de transition socio-écologique.
Bruxelles : Hôpital universitaire des enfants Reine Fabiola, 2021
En ligne : covidforkids.info[...]
Site web réalisé par les équipes et les pédiatres de l'Hôpital universitaire des enfants Reine Fabiola qui répond aux questionnements des enfants sur le coronavirus/Covid-19
de Cinthia Maheu, Pascale Bergeron
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 19 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Pour éviter une détérioration de la santé physique, mentale et de la fonction cognitive qui pourrait nuire à l’autonomie et à l’indépendance des personnes de 65 ans et plus, il est important qu’elles adoptent un mode de vie physiquement actif. Pour mitiger l’impact des mesures sanitaires sur la pratique d’activités physiques, plusieurs stratégies complémentaires sont proposées au réseau de santé publique, à ses partenaires et aux municipalités (Canada)
Pour le réseau de santé publique et ses partenaires :
Sensibiliser à l’importance d’être actif à la maison et promouvoir la pratique d’activités physiques régulière pour le bien-être, la qualité de vie, rester indépendant (1–7) et aussi, pour conserver une bonne santé mentale (8) (ex. : campagnes de promotion de l’activité physique auprès de populations ciblées, promotion de la pratique d’activités physiques tout au long de l’année) ; Promouvoir la réduction des comportements sédentaires prolongés et de leur durée totale (ex. : pauses actives, marche, activités ménagères) ; Soutenir la pratique régulière d’exercices simples, sécuritaires et agréables (ex. : exercices à la maison).
Pour les municipalités :
Favoriser les déplacements actifs des personnes aînées par des aménagements sécuritaires et confortables, faisant plus de place aux piétons ; Soutenir l’activité physique des personnes aînées dans les parcs et espaces verts en s’assurant d’un accès universel à des infrastructures attrayantes, et ce, conformément aux consignes sanitaires ; Offrir, en collaboration avec les organismes sportifs et de loisirs, une programmation d’activités adaptées aux personnes aînées et au contexte de pandémie.
Prévenir la solitude des jeunes adultes en contexte de pandémie (2021)
de Annie Gauthier, Julie Lévesque
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 22 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Les jeunes adultes seraient plus nombreux en proportion que leurs aînés à ressentir de la solitude depuis le début de la pandémie. Cette situation risque d’affecter le bien-être et la santé de ce groupe de la population. Les étudiants et les jeunes adultes provenant de milieux socioéconomiques plus défavorisés seraient particulièrement touchés. Pour prévenir et atténuer la solitude des jeunes adultes, il est important d’adopter une approche écologique intégrant diverses interventions aussi bien individuelles que collectives, et ce, en les rejoignant dans leurs milieux de vie. Il s’agit en priorité de : diffuser des messages favorables à la cohésion sociale et sensibles à la diversité des expériences des jeunes adultes, renforcer les actions favorables au soutien social, à l’entraide et à la résilience des jeunes adultes dans les établissements postsecondaires, renforcer les actions favorables au soutien social des futurs et nouveaux parents, renforcer les actions pour des environnements physiques et bâtis favorables aux interactions sociales, lorsque la situation épidémiologique et les mesures sanitaires le permettent, documenter et étudier le phénomène de la solitude chez les jeunes adultes.Measuring Cumulative Stressfulness: Psychometric Properties of the COVID-19 Stressors Scale
de Rachel R. Tambling, ET AL.
2021, pp. 20–28
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Scales assessing stressor exposure often fail to demonstrate adequate psychometric qualities, demonstrating low interitem reliability or complex factor structures, as would be expected, given that the majority of stressors are independent events. However, in large-scale mass crisis events, the stressors may be highly interrelated, indicating shared experience. Furthermore, few stressor exposure scales also measure appraised stressfulness of those stressors. Development of a psychometrically sound measure of both stressor exposure and appraisal advances the study of highly stressful events such as community-wide crises, especially in providing a useful measure of its cumulative stressfulness. The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic is an enduring, worldwide stressor with an indefinite timeline. The COVID-19 Stressor Scale is a 23-item measure of stressor exposure and appraisal related to the pandemic developed within the first weeks of widespread shelter-in-place practices in the Unites States. We present initial psychometric results of the COVID-19 Stressor Scale. Results of a principal components analysis indicate that the measure is unidimensional and has strong internal consistency. Evidence of convergent and discriminant validity were demonstrated. The COVID-19 Stressor Scale is a useful measure for studying the ongoing stressors associated with the pandemic and presents a model for measuring other massive, ongoing crises.More Than Inconvenienced: The Unique Needs of U.S. College Students During the COVID-19 Pandemic
de Alyssa M. Lederer, ET AL.
2021, pp. 14–19
En ligne : journals.sagepub.com[...]
U.S. college students are a distinct population facing major challenges due to the COVID-19 pandemic. Before the pandemic, students were already experiencing substantial mental health concerns, putting both their health and academic success in jeopardy. College students now face increasing housing and food insecurity, financial hardships, a lack of social connectedness and sense of belonging, uncertainty about the future, and access issues that impede their academic performance and well-being. There is also reason to believe that COVID-19 is exacerbating inequalities for students of color and low-income students. We provide several recommendations for institutions of higher education to mitigate these obstacles, including engaging in data-driven decision making, delivering clear and informative messaging to students, prioritizing and expanding student support services, and using an equity framework to guide all processesThe COVID-19 Misinfodemic: Moving Beyond Fact-Checking
de Wen-Ying Sylvia Chou, Anna Gaysynsky
2021, pp. 5-8
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Online misinformation regarding COVID-19 has undermined public health efforts to control the novel coronavirus. To date, public health organizations’ efforts to counter COVID-19 misinformation have focused on identifying and correcting false information on social media platforms. Citing extant literature in health communication and psychology, we argue that these fact-checking efforts are a necessary, but insufficient, response to health misinformation. First, research suggests that fact-checking has several important limitations and is rarely successful in fully undoing the effects of misinformation exposure. Second, there are many factors driving misinformation sharing and acceptance in the context of the COVID-19 pandemic—such as emotions, distrust, cognitive biases, racism, and xenophobia—and these factors both make individuals more vulnerable to certain types of misinformation and also make them impervious to future correction attempts. We conclude by outlining several additional measures, beyond fact-checking, that may help further mitigate the effects of misinformation in the current pandemic.
de Léa Gamache, Stéphanie Lessard
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2021, 18 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Ce document présente des interventions pouvant optimiser l’adoption des comportements sanitaires préventifs chez les jeunes, ainsi que les conditions de succès associées à ces interventions en contexte de pandémie. Une première section dégage quatre principes d’action pouvant guider la conception et la mise en œuvre d’interventions auprès des jeunes, soit : Le soutien de l’autonomie des jeunes; L’apprentissage social; L’ouverture et l’inclusion; La complémentarité des actions. La deuxième section présente les conditions de succès en contexte de pandémie de trois types d’interventions ciblant les jeunes ou leurs parents.
de Xin Yu Yang, Rui Ning Gong
2020, 11 p.
En ligne : www.mdpi.com[...]
To explore factors influencing adolescents and young adults’ (AYAs) risk perception of COVID-19 and adherence to public health measures, we conducted a cross-sectional online survey of AYAs (14–22 years old) from Quebec (Canada) recruited through school and community partners in April 2020 during the first wave of the COVID-19 pandemic. The study included 3037 participants (mean age = 17.7 years, 74.6% female). AYAs had higher mean (standard deviation (SD)) risk perception of COVID-19 for their relatives (8.2 (1.9)) than for themselves (5.6 (2.6)) (pCinquième enquête de santé COVID-19 : résultats préliminaires (2021)
de Finaba Berete, Elise Braekman
Bruxelles : Sciensano, 2021, 59 p.
En ligne : www.sciensano.be[...]
« La cinquième enquête de santé COVID-19 a démarré le 3 décembre et il était possible d’y participer jusqu'au 11 décembre 2020. Près de 30 000 personnes âgées de 18 ans et plus y ont pris part, dont de nombreuses personnes qui avaient participé à une ou plusieurs enquêtes de santé COVID-19 précédentes. Cette enquête a notamment examiné, la santé mentale et sociale lors de ce deuxième confinement, la position de la population en ce qui concerne la vaccination contre la COVID-19 et son avis en ce qui concerne les stratégies de vaccination. En outre, l’enquête s’est penchée sur l’accès aux soins de santé, la sécurité alimentaire et les comportements en lien avec santé (consommation d’alcool, de tabac, de drogues et de somnifères ou tranquillisants ; utilisation d’internet et des réseaux sociaux). Les données collectées par le biais des enquêtes de santé COVID-19, y compris lors de la dernière, fournissent une photographie de la situation à un moment donné. Ce rapport présente les résultats préliminaires de la 5e enquête de santé COVID-19, en mettant l'accent sur l’expérience de la population lors du deuxième confinement. Les thèmes suivants y sont abordés :
• La connaissance et le respect des mesures liées au COVID-19
• Les consultations chez le médecin et les infections au COVID-19
• L’accès aux soins de santé
• L’attitude vis-à-vis la vaccination et les stratégies de vaccination
• La santé sociale
• La santé mentale
• Comportements en lien avec la santé
• La sécurité alimentaire
• La confiance dans les institutions »
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2020, 11 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Le vaccin contre la COVID-19 est maintenant disponible au Québec. Les informations disponibles actuellement indiquent que les personnes vaccinées sont susceptibles, dans une proportion significative, de présenter différents symptômes suite à la vaccination. Considérant que ces symptômes peuvent ressembler à ceux compatibles avec la COVID-19, des recommandations sur la prise en charge des usagers et des travailleurs de la santé ayant des symptômes post vaccination sont nécessaires. Ce document a comme objectif de baliser la gestion, en milieux de soins, des usagers et des travailleurs de la santé qui présentent des symptômes suite à la réception du vaccin contre la COVID-19. Des algorithmes ont été élaborés pour guider la prise de décision dans ces situations. La prise en charge d’un usager qui développe des symptômes post vaccination pour la COVID-19 est différente de celle pour un travailleur de la santé. L’impact d’instaurer des précautions additionnelles pour un usager est moindre que celui du retrait d’un travailleur de la santé. Il faut entre autres considérer la possibilité que le retrait simultané de plusieurs travailleurs de la santé puisse entraîner des bris de service. Ces recommandations sont formulées à la lumière des données scientifiques disponibles à ce jour sur le vaccin actuellement utilisé contre la COVID-19 et ses effets secondaires et seront ajustées selon les nouvelles connaissances à venir.
de Emily Manthorp, Stéphane Caron
Québec (Canada) : Institut National de Sante Publique du Québec (INSPQ), 2020, 28 p.
En ligne : www.inspq.qc.ca[...]
Depuis la parution du précédent avis, de nouvelles connaissances sur le SRAS-CoV-2 sont maintenant disponibles concernant le risque de décéder de la COVID-19 ou de développer une forme sévère de la maladie chez les personnes atteintes de maladies chroniques. Cet avis dresse d’abord un état des connaissances actuelles sur les maladies chroniques associées à un risque accru de complications de la COVID-19 chez les adultes. Un total de 109 articles a été analysé dans le cadre de cette mise à jour.
Les données disponibles montrent que :
- La présence d’une maladie chronique augmente le risque d’avoir des complications de la COVID-19, incluant le décès. En particulier, les maladies cardiovasculaires, les maladies respiratoires, les maladies hépatiques et rénales, le diabète et l’obésité ressortent comme facteurs de risque.
- Un cumul de comorbidités ainsi qu’un âge avancé sont aussi des facteurs de risques importants d’avoir des complications de la COVID-19.
- Pour protéger les personnes vulnérables dans le cadre des activités professionnelles, la majorité des autorités sanitaires préconisent le télétravail et des mesures de distanciation sur les lieux de travail. Plusieurs recommandent d’éliminer les tâches à risque élevé d’exposition comme celles pouvant entraîner des contacts avec des cas confirmés ou suspects de COVID-19.
Cet avis comporte aussi des recommandations pour les travailleurs vulnérables visant à réduire les risques d’exposition de ce groupe au SRAS-CoV-2. Afin de dresser une liste de critères définissant les personnes considérées vulnérables ciblées par les présentes recommandations, une consultation avec des cliniciens a été réalisée.
- Les mesures de protection additionnelles recommandées dans cet avis pour les travailleurs avec maladies chroniques diffèrent en fonction de l’estimation du risque qui se fonde sur le contexte du travail et le type de contacts, la situation épidémiologique régionale ainsi que sur le niveau de vulnérabilité du travailleur.
- Ces recommandations font l’objet d’un outil résumé (tiré à part) pour soutenir les médecins dans l’évaluation de la vulnérabilité d’un individu au SRAS-CoV-2 et des mesures de protection additionnelles recommandées dans le cadre du travail.
de Philip H. Smith, Paul W. Branscum
2020, pp. 77-83
En ligne : journals.sagepub.com[...]
Abstract
Purpose:
To evaluate the feasibility, utility, and limitations of a rapid community behavioral diagnosis (RCBD) for social distancing behaviors to prevent coronavirus transmission during a global coronavirus pandemic.
Design:
Using social media for recruitment, we partnered with a local community task force to administer a brief online survey.
Setting:
Residential urban community.
Sample:
Eighty-four community members, the majority of whom were white, female, college educated completed the survey.
Measures:
Theory of planned behavior constructs: behavioral intentions, attitudes, perceived norms, and perceived behavioral control for 3 social distancing behaviors: maintaining a 6-foot distance, avoiding places people congregate, and staying home as much as possible.
Analysis:
Path analyses were conducted to understand significant determinants of intentions for each behavior to guide the development of locally tailored health promotion messages.
Results:
The RCBD was implemented, and results were communicated to the community within 1 week. Intentions were high across the 3 behaviors but lowest for staying home as much as possible. Younger participants had lower intentions of maintaining a 6-foot distance than older participants. For each behavior, specific recommendations for health promotion messaging emerged based on how attitudes, norms, and perceived behavioral control related to intentions.
Conclusion:
In a situation where local community action is paramount for reducing coronavirus transmission, this RCBD process is feasible and useful for informing local health promotionCovid-19 et détresse psychologique 2020, l'odyssée du confinement (2020)
de Nicolas Franck
Paris : Odile Jacob, 2020, 228 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Quels sont les effets psychologiques et psychiatriques du confinement sur notre santé ? Et quelles sont les attitudes permettant de faire face aux conséquences de ce stress ? Cet ouvrage nous conduit au cœur d’une vaste enquête sur le bien-être mental menée pendant le printemps 2020, auprès de 20 000 participants. Le professeur Nicolas Franck décrypte les conséquences sur la santé mentale de la crise sanitaire consécutive à la pandémie de coronavirus et les compare à d’autres situations d’isolement, telles que celles qui sont vécues par les astronautes, les navigateurs solitaires ou les spéléologues. Des situations qui aident à comprendre comment le stress affecte notre corps et notre activité mentale. Ce livre clair et précis permet de dégager des recommandations pour affronter au mieux les situations futures de crise sanitaire.Sensibilisation aux gestes barrières (2020)
Woluwe-Saint-Lambert : Service Universitaire de Promotion de la Santé (RESO), 2020, 12 p.
En ligne : uclouvain.be[...]
Le RESO a réalisé une sélection de ressources à la demande de l’Office de la Naissance et de l’Enfance (ONE). Cette sélection contient différentes ressources investiguant la manière de transmettre les messages de prévention concernant les gestes barrières aux enfants et adolescents dans le contexte de la pandémie de Covid-19. Le contenu de cette sélection est divisé en trois parties distinctes. La première section intitulée « stratégies » met en avant de manière plus théorique les repères pédagogiques utiles à la transmission des messages de prévention. Ensuite, une section plus concrète référence des outils pédagogiques existants dans la pratique en guise d’exemples et directement prêts à l’emploi. Pour terminer, différents écrits qualifiés de « plus généraux » abordent la communication et l’information en lien avec la promotion de la santé.
Sensibilisation aux gestes barrièresAdobe Acrobat PDF
de Akihiro Shiina, ET AL.
2020
En ligne : www.sciencedirect.com[...]
Abstract
Background
The novel corona virus infection (COVID-19) quickly became a pandemic state. Identifying characteristics of “possible super spreaders”, suggested as a dominant cause of rapid spreading transmission, will help us to design proper prevention strategies.
Methods
We conducted a nation-wide online survey to investigate the relationship of perception and anxiety levels about COVID-19 to the possible risk behaviors for spread of the virus in Japan. We recruited a total of 4,000 citizens, who responded to the questionnaire including several questions regarding the level of fear and anxiety about COVID-19, infection preventive behaviors and access to media with trust level about the virus as well as some demographic and socioeconomic data during March 27th and 28th, 2020.
Findings
Thirteen-point-three percent of the participants rated “1” on a nine-point Likert with respect to the knowledge about COVID-19. Ten-point-one percent and 11.7% presented no anxiety of being infected and transmission to others. Ten-point-eight percent showed no worry about symptomatic aggravation. Eight-point-one percent had no serious concern about expanding infection. The distribution of these items was highly correlated with each other. Participants with the low level of knowledge about COVID-19 were likely to less frequently access any information sources and neither trust them. They were less anxious about their health status, and less likely to put precautionary behaviors such as washing hands and avoiding crowded spaces, suggested by statistical analyses.
Interpretation
The present study suggests that it is greatly important to enlighten those have no concerns about this crisis of COVID-19 and modify their risk behavior via various ways, in order to prevent and control this viral pandemic.
Funding
This study was funded by the management grand provided to Chiba University Graduate School of Medicine and the Japan Society for the Promotion of Science KAKENHI grants.Risk perceptions of COVID-19 around the world (2020)
de Sarah Dryhurst, ET AL.
2020, pp. 994-1006
En ligne : www.tandfonline.com[...]
The World Health Organization has declared the rapid spread of COVID-19 around the world a global public health emergency. It is well-known that the spread of the disease is influenced by people’s willingness to adopt preventative public health behaviors, which are often associated with public risk perception. In this study, we present the first assessment of public risk perception of COVID-19 around the world using national samples (total N = 6,991) in ten countries across Europe, America, and Asia. We find that although levels of concern are relatively high, they are highest in the UK compared to all other sampled countries. Pooled across countries, personal experience with the virus, individualistic and prosocial values, hearing about the virus from friends and family, trust in government, science, and medical professionals, personal knowledge of government strategy, and personal and collective efficacy were all significant predictors of risk perception. Although there was substantial variability across cultures, individualistic worldviews, personal experience, prosocial values, and social amplification through friends and family in particular were found to be significant determinants in more than half of the countries examined. Risk perception correlated significantly with reported adoption of preventative health behaviors in all ten countries. Implications for effective risk communication are discussed.
de Adina Coroiu, Chelsea Moran
2020
En ligne : journals.plos.org[...]
Background
Social distancing measures (e.g., avoiding travel, limiting physical contact with people outside of one’s household, and maintaining a 1 or 2-metre distance between self and others when in public, depending on the country) are the primary strategies used to prevent transmission of the SARS-Cov-2 virus that causes COVID-19. Given that there is no effective treatment or vaccine for COVID-19, it is important to identify barriers and facilitators to adherence to social distancing to inform ongoing and future public health campaigns.
Method
This cross-sectional study was conducted online with a convenience sample of English-speaking adults. The survey was administered over the course of three weeks (March 30 –April 16, 2020) when social distancing measures were well-enforced in North America and Europe. Participants were asked to complete measures assessing socio-demographic characteristics, psychological constructs, including motivations to engage in social distancing, prosocial attitudes, distress, and social distancing behaviors. Descriptive (mean, standard deviation, percentage) and inferential statistics (logistic regression) were used to describes endorsement rates for various motivations, rates of adherence to social distancing recommendations, and predictors of adherence.
Results
Data were collected from 2013 adults living primarily in North America and Europe. Most frequently endorsed motivations to engage in social distancing (or facilitators) included “I want to protect others” (86%), “I want to protect myself” (84%), and I feel a sense of responsibility to protect our community” (84%). Most frequently endorsed motivations against social distancing (or barriers) included “There are many people walking on the streets in my area” (31%), “I have friends or family who need me to run errands for them” (25%), “I don’t trust the messages my government provides about the pandemic” (13%), and “I feel stressed when I am alone or in isolation” (13%). Adherence to social distancing recommendations ranged from 45% for “working from home or remotely” to 90% for “avoiding crowded places/non-essential travel”, with men and younger individuals (18–24 years) showing lower adherence compared to women and older individuals.
Conclusion
This study found that adherence to social distancing recommendations vary depending on the behaviour, with none of the surveyed behaviours showing perfect adherence. Strongest facilitators included wanting to protect the self, feeling a responsibility to protect the community, and being able to work/study remotely; strongest barriers included having friends or family who needed help with running errands and socializing in order to avoid feeling lonely. Future interventions to improve adherence to social distancing measures should couple individual-level strategies targeting key barriers to social distancing identified herein, with effective institutional measures and public health interventions. Public health campaigns should continue to highlight compassionate attitudes towards social distancing.Modelling transmission and control of the COVID-19 pandemic in Australia (2020)
de Sheryl L. Chang, Nathan Harding
2020
En ligne : www.nature.com[...]
There is a continuing debate on relative benefits of various mitigation and suppression strategies aimed to control the spread of COVID-19. Here we report the results of agent-based modelling using a fine-grained computational simulation of the ongoing COVID-19 pandemic in Australia. This model is calibrated to match key characteristics of COVID-19 transmission. An important calibration outcome is the age-dependent fraction of symptomatic cases, with this fraction for children found to be one-fifth of such fraction for adults. We apply the model to compare several intervention strategies, including restrictions on international air travel, case isolation, home quarantine, social distancing with varying levels of compliance, and school closures. School closures are not found to bring decisive benefits unless coupled with high level of social distancing compliance. We report several trade-offs, and an important transition across the levels of social distancing compliance, in the range between 70% and 80% levels, with compliance at the 90% level found to control the disease within 13–14 weeks, when coupled with effective case isolation and international travel restrictions.
de Paolo Roma, ET AL.
2020
En ligne : www.mdpi.com[...]
In the wake of the sudden spread of COVID-19, a large amount of the Italian population practiced incongruous behaviors with the protective health measures. The present study aimed at examining psychological and psychosocial variables that could predict behavioral compliance. An online survey was administered from 18–22 March 2020 to 2766 participants. Paired sample t-tests were run to compare efficacy perception with behavioral compliance. Mediation and moderated mediation models were constructed to explore the association between perceived efficacy and compliance, mediated by self-efficacy and moderated by risk perception and civic attitudes. Machine learning algorithms were trained to predict which individuals would be more likely to comply with protective measures. Results indicated significantly lower scores in behavioral compliance than efficacy perception. Risk perception and civic attitudes as moderators rendered the mediating effect of self-efficacy insignificant. Perceived efficacy on the adoption of recommended behaviors varied in accordance with risk perception and civic engagement. The 14 collected variables, entered as predictors in machine learning models, produced an ROC area in the range of 0.82–0.91 classifying individuals as high versus low compliance. Overall, these findings could be helpful in guiding age-tailored information/advertising campaigns in countries affected by COVID-19 and directing further research on behavioral compliance.
de David De Coninck, Leen d'Haenens
2020
En ligne : www.ncbi.nlm.nih.gov[...]
During the COVID-19 pandemic, governments installed measures to contain the disease. Information about these measures was disseminated through news media. Nonetheless, many individuals did not abide by these guidelines. We investigated how perceived vulnerability to disease and personality characteristics related to support for public health measures. We analyzed survey data of 1000 Flemish (Belgium) adults, collected between March 17, 2020 and March 22, 2020. Older age, low educational attainment, gender (female) and work situation (no telecommuting) were associated with greater perceived vulnerability. Greater expectations of loneliness and more solidarity with our fellow men were associated with gender (female), younger age and work situation (telecommuting). Greater perceived vulnerability to disease was related to a greater belief that public health measures protect the population, but also to a critical stance towards the Belgian government's handling of the crisis. High agreeableness and high emotional stability were associated with respectively greater belief that health measures protect the population, and greater support for the government's crisis management. Watching television news was related to a greater belief that public health measures are necessary, and specifically consuming public television news increased support for public health measures. We discuss the implications for handling the COVID-19 pandemic
de Yuen Yu Chong, ET AL.
2020, 11 p.
En ligne : www.mdpi.com[...]
As the novel coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic continues, engaging the public in adherence to precautionary measures for preventing COVID-19 spread or infection becomes difficult. The present study aims to extend our understanding of how illness perceptions, coping, and self-efficacy affect adherence to precautionary measures among the public. An online survey was administered between April and June 2020 to a sample of 514 Hong Kong citizens. Variables considered were illness perceptions toward COVID-19, problem-solving, avoidance-based coping, self-efficacy, as well as adherence to precautionary measures including physical distancing, limiting unnecessary travelling, and washing hands regularly with soap and water. Adjusted structural equation model showed that illness perceptions toward COVID-19 had significant direct effect on their adherence to precautionary measures (unstandardized β = 0.50, [95% CI, 0.28, 0.80], p = 0.001), and indirect effects through avoidance-based coping (β = −0.10 [95% CI, −0.26, −0.01], p = 0.016) and self-efficacy (β = −0.10, [95% CI, −0.18, −0.01], p = 0.025). These results imply that apart from emphasizing the health hazards of a novel infectious disease, an effective public health intervention and crisis communication should address avoidance-based coping and self-efficacy of the public in adherence to precautionary measures for COVID-19.
de Wändi Bruine de Bruin, Daniel Bennett
2020, pp. 157–67
En ligne : www.ajpmonline.org[...]
Introduction
Perceptions of health risks inform decisions about protective behaviors, but COVID-19 was an unfamiliar risk as it began to spread across the U.S. In the initial stage of the epidemic, authors examined perceived risks for COVID-19 infection and infection fatality and whether these risk perceptions were associated with protective behaviors. They also examined whether findings differed between later versus earlier responders.
Methods
Between March 10 and March 31, 2020, a cross-sectional online survey was conducted with a nationally representative U.S. sample (n=6,684). Half responded before March 13, 2020 (versus later). Participants assessed their risks of COVID-19 infection and infection fatality (0%–100%) which were transformed into quartiles (1–4). They reported their implementation of protective behaviors like handwashing and social distancing (yes/no). Analyses were conducted in April‒May 2020.
Results
Median perceived risk was 10.00% for COVID-19 infection and 5.00% for infection fatality, but respondents showed large disagreement. An increase of 1 quartile in perceived infection risk was associated with being 1.45 times (95% CI=1.33, 1.58) more likely to report handwashing, with perceived infection fatality risk showing no significant association. When predicting social distancing behaviors such as avoiding crowds, both quartile-based risk perceptions were significant (OR=1.24, 95% CI=1.17, 1.30 for infection and OR=1.19, 95% CI=1.13, 1.26 for infection fatality). Perceived COVID-19 infection risk, protective behaviors, and their relationship increased among later (versus earlier) responders.
Conclusions
Despite disagreements about the risks, people perceiving greater risks were more likely to implement protective behaviors—especially later (versus earlier) in March 2020. These findings have implications for risk communication.Influence of information sources on vaccine hesitancy and practices (2020)
de Jalal Charron, Arnaud Gautier
2020, pp. 727-733
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Introduction
Many factors influence vaccination practices and attitudes. This study aimed to identify vaccine information sources used by parents of children aged 1–15 years to get a better understanding of the relation between vaccine information sources, practices for two vaccines (MMR, HBV), vaccine acceptance, and vaccine hesitancy.
Methods
A total of 3938 parents, drawn by random sampling, were interviewed by telephone as part of the “2016 health barometer” survey. Vaccine information sources were described and analyzed according to socio-demographic variables. Multivariate logistic regression models were then built to explain vaccine information sources usage, vaccination practices and attitudes.
Results
Healthcare professionals (HCP), the Internet, and relatives were the three main vaccine information sources. Vaccination practices and acceptance were better when parents were getting information from HCPs compared with parents getting information from the Internet or relatives. Besides, getting information from the three different types of sources was associated with the highest rate of vaccine hesitancy: 70.9% (OR = 4.6; P
Conclusion
Those results suggest an interest in providing quality information about vaccination on the Internet. The primary role of HCPs in vaccination decision is once again demonstrated.Prevalence and predictors of early COVID-19 behavioral intentions in the United States (2020)
de Michael B Berg, Linda Lin
2020, pp. 843–849
En ligne : academic.oup.com[...]
Despite early warnings and calls for action, COVID-19 infection rates continue to climb in many areas of the United States. The current study examined participants’ reported likelihood of engaging in eight behaviors designated by the Centers for Disease Control and Prevention as critical for the prevention of COVID-19 at the outset of the epidemic. Self-efficacy, perceived threat, and internal and external health locus of control were explored as potential predictors of those behaviors. In addition, demographic and contextual factors, such as age, gender, political identity, and whether or not participants were currently living under a quarantine advisory, were recorded for analysis. Overall, participants reported high engagement with the prevention behaviors. Higher levels of self-efficacy, perceived severity of the illness, and external locus of control in regard to medical professionals were all positively associated with plans to take the recommended precautions. Based on the results, it appears that messaging regarding COVID-19 prevention may be particularly effective when it focuses on the high risk of the illness, the ease with which the prevention behaviors can be taken, and a reassurance that the medical establishment has individuals’ best health in mind when it makes its specific recommendations.While numerous countries have succeeded in reducing the spread of COVID-19, the number of new cases in the United States remains high, even relative to other populations also heavily impacted by the disease [1]. Although it would be difficult to pinpoint a single cause or explanation for the epidemic’s course in the USA, at the heart of its spread, like the spread of all infectious diseases, is noncompliance with preventative measures. The current research served as a preliminary exploration of the prevalence and predictors of eight COVID-19 prevention behaviors. A brief survey was sent out at the end of March 2020 to 350 U.S. residents in order to assess the likelihood of their engaging in various prevention behaviors recommended at that time and several related psychosocial factors. The psychological factors assessed included health locus of control (HLOC) beliefs, self-efficacy, and perceived threat. In addition, a handful of demographic and contextual factors, such as age, gender, political identity, and whether or not they were working outside the home or were currently living under a quarantine advisory, were recorded for examination.
de Mélissa Généreux, Mathieu Roy
International : International Union for Health Promotion and Education (IUHPE) et Réseau Francophone International pour la Promotion de la Santé (REFIPS), 2020, 25 p.
En ligne : www.iuhpe.org[...]
La pandémie a de profondes répercussions sur la santé mentale et le bien-être de la population et plusieurs facteurs sont en cause dans un contexte aussi singulier. Un important facteur de protection à considérer est le sentiment de cohérence (davantage connu sous le nom de sense of coherence, ou SoC), qui est une ressource psychologique individuelle permettant de comprendre un événement stressant, d'y donner un sens et de le gérer. Le renforcement du SoC est optimal lorsque l’environnement dans lequel évolue l’individu offre diverses ressources physiques et sociales contributives à sa capacité d’adaptation. La présente publication vise à : 1) démontrer le rôle clé que joue le SoC dans la réduction des impacts psychosociaux de la pandémie de COVID-19 et 2) proposer des pistes d’action efficaces pour rehausser le SoC et, de manière générale, la capacité d’adaptation des individus et des communautés.
de Erin A. West, ET AL.
2020, pp. 1529–1548
En ligne : link.springer.com[...]
bjectives
Seroprevalence studies to assess the spread of SARS-CoV-2 infection in the general population and subgroups are key for evaluating mitigation and vaccination policies and for understanding the spread of the disease both on the national level and for comparison with the international community.
Methods
Corona Immunitas is a research program of coordinated, population-based, seroprevalence studies implemented by Swiss School of Public Health (SSPH+). Over 28,340 participants, randomly selected and age-stratified, with some regional specificities will be included. Additional studies in vulnerable and highly exposed subpopulations are also planned. The studies will assess population immunological status during the pandemic.
Results
Phase one (first wave of pandemic) estimates from Geneva showed a steady increase in seroprevalence up to 10.8% (95% CI 8.2–13.9, n = 775) by May 9, 2020. Since June, Zurich, Lausanne, Basel City/Land, Ticino, and Fribourg recruited a total of 5973 participants for phase two thus far.
Conclusions
Corona Immunitas will generate reliable, comparable, and high-quality serological and epidemiological data with extensive coverage of Switzerland and of several subpopulations, informing health policies and decision making in both economic and societal sectors.
de Emilie Banse, Alix Bigot
Louvain-la-Neuve (Belgique) : Université Catholique de Louvain - UCLouvain, 2020, pp. 375-382
En ligne : www.louvainmedical.be[...]
La mise en place du confinement de la population a été efficace pour réduire le nombre de décès et le risque de dépassement des capacités des services de soins. Cependant les mesures restrictives de confinement et de distance ont impacté la société au-delà du plan sanitaire. Dans cet article, nous présentons brièvement quatre travaux de recherche en cours à l’UCLouvain qui relèvent des sciences sociales et des sciences humaines. La première étude relève de la psychologie de la santé et des émotions et montre l’existence de barrières individuelles à adopter les comportements d’hygiène et de distance. La seconde s’appuie sur la recherche en santé mentale et étudie les conséquences du confinement sur la santé mentale des Belges. La troisième relève des sciences du management et des organisations et décrit la capacité de résilience des entreprises face à des situations de crise. Enfin la dernière étude relève du droit et discute de l’importance de la responsabilité collective et de la nécessité de la clarté des règles pour faire respecter les mesures restrictives de liberté.Apports de la démarche communautaire en santé en situation de Covid-19
de Fédération Bruxelloise de Promotion de la Santé
Bruxelles : Education Santé, 2020, pp. 3-10
En ligne : educationsante.be[...]
Une quinzaine d’institutions membres de la Fédération bruxelloise de promotion de la santé (FBPS) mettant en œuvre des projets de démarche communautaire se sont réunies pour générer une parole concertée sur les spécificités de la / des démarches communautaires dans le champ de la promotion de la santé. La principale ambition de cette note est de clarifier les spécificités et apports des démarches communautaires dans le champ de la promotion de la santé et de diffuser ces approches au sein des autres politiques de santé, plus particulièrement dans le cadre de la crise sanitaire liée à la pandémie de Covid-19.La santé publique en France à l’épreuve de la COVID-19
de Société Française de Santé Publique
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2020, pp. 5-7
En ligne : www.cairn.info[...]
"Face à une situation extraordinaire qui n’a pas été suffisamment anticipée, nous avons besoin d’une stratégie de communication loyale, transparente, fondée scientifiquement et adaptée aux différentes populations. L’incertitude est intrinsèque à un tel moment historique ; l’accepter comme telle afin de la partager met chacune et chacun en position d’acteur de sa santé et de celle des autres. Les autorités doivent dire ce qu’elles savent, mais aussi ce qu’elles ignorent, tant sur le virus, ses modes de transmission et sur la maladie elle-même que sur l’ensemble des conséquences économiques, sociales et environnementales de la pandémie et des mesures engagées pour la juguler, comme le niveau de disponibilité des outils de dépistage ou des équipements de protection. Cette transparence est un impératif si l’on souhaite que les populations adoptent et maintiennent des comportements appropriés aux modes de transmission de la COVID-19, mais aussi qu’elles acceptent, à titre transitoire, les mesures restreignant leurs libertés individuelles pour un bénéfice collectif. La communication des autorités doit donc s’appuyer sur des faits et sur les dernières données scientifiques disponibles, sans prétendre en affirmer d’autres pour occulter toute l’incertitude inhérente au caractère inédit de la pandémie. Mais elle doit dans le même temps permettre à chacune et chacun de comprendre les stratégies de santé publique envisagées en l’état actuel de la science et des possibilités concrètes qui s’offrent à nous pour les bâtir, notamment pour ce qui concerne la disponibilité de tests de dépistage ou d’équipements de protection. Ceci est à la portée des citoyens dès lors que l’on s’adresse à eux comme à des adultes capables de prendre des décisions éclairées. Les médias jouent également ici un rôle extrêmement important sur lequel il conviendrait de s’interroger."Quality of online information for the general public on COVID-19
de Ravindri Jayasinghe
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2020, pp. 2594-2597
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Objectives
To analyse the quality of information included in websites aimed at the public on COVID-19.
Methods
Yahoo!, Google and Bing search engines were browsed using selected keywords on COVID-19. The first 100 websites from each search engine for each keyword were evaluated. Validated tools were used to assess readability [Flesch Reading Ease Score (FRES)], usability and reliability (LIDA tool) and quality (DISCERN instrument). Non-parametric tests were used for statistical analyses.
Results
Eighty-four eligible sites were analysed. The median FRES score was 54.2 (range: 23.2−73.5). The median LIDA usability and reliability scores were 46 (range: 18−54) and 37(range:14−51), respectively. A low (
Conclusion
The majority of websites on COVID-19 for the public had moderate to low scores with regards to readability, usability, reliability and quality.
Practice Implications
Prompt strategies should be implemented to standardize online health information on COVID-19 during this pandemic to ensure the general public has access to good quality reliable informationConcerns of women regarding pregnancy and childbirth during the COVID-19 pandemic
de Carolyn R. Ahlers-Schmidt
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2020, pp. 2578-2582
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Objective
Better understand knowledge, attitudes and practices of pregnant women and mothers of infants around coronavirus disease 2019 (COVID-19).
Methods
A 58-item electronic survey was distributed to pregnant and postpartum women (infants 15 years, English-speaking and enrolled in prenatal programs. Data is summarized using central tendency, frequencies and nonparametric statistics.
Results
Of 114 (51 % response rate) participants, 82.5 % reported negative changes in mental status measures (e.g. stress, anxious thoughts, changes in sleep patterns). All reported risk-reduction behavior changes (e.g. handwashing/use of sanitizer, social distancing). Significant changes were reported in employment and financial status due to the pandemic. Increases in alcohol consumption among postpartum women were also reported. Few reported changes in prenatal, infant or postpartum healthcare access.
Conclusion
This study provides initial insight into the knowledge, attitudes and practices of pregnant and postpartum women during the COVID-19 pandemic. This study is limited as participants represent a single Midwest community and social desirability response bias may have impacted responses. However, results may inform future interventions to support pregnant women and mothers of infants during pandemics.
Practice implications
Providers should consider the impact of such events on mental status, access to resources and changes in behaviors.Carrying Out Rapid Qualitative Research During a Pandemic: Emerging Lessons From COVID-19
de Cecilia Vindrola-Padros, ET AL.
2020, pp. 2192–2204
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Social scientists have a robust history of contributing to better understandings of and responses to disease outbreaks. The implementation of qualitative research in the context of infectious epidemics, however, continues to lag behind in the delivery, credibility, and timeliness of findings when compared with other research designs. The purpose of this article is to reflect on our experience of carrying out three research studies (a rapid appraisal, a qualitative study based on interviews, and a mixed-methods survey) aimed at exploring health care delivery in the context of COVID-19. We highlight the importance of qualitative data to inform evidence-based public health responses and provide a way forward to global research teams who wish to implement similar rapid qualitative studies. We reflect on the challenges of setting up research teams, obtaining ethical approval, collecting and analyzing data in real-time and sharing actionable findings.
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2020
En ligne : www.sfsp.fr[...]
En réponse aux effets collatéraux de la crise sur les populations les plus fragiles, de nombreuses initiatives régionales, associatives, communautaires, portées par des collectivités locales, etc., ne sont aujourd’hui que trop peu visibles et partagées, alors qu’elles reflètent des capacités de solidarité, de mobilisation collective, de lutte contre l’isolement, etc. La SFSP présente ici, par groupe de population mais aussi par niveau de réponse (national ou local), les démarches, guides et outils développés par les actrices et acteurs qui œuvrent au quotidien, depuis le début de l’épidémie, dans l’accompagnement et le soutien des populationsCovid-19 et inégalités sociales de santé (2020)
Clermont-Ferrand (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Auvergne-Rhône-Alpes, 2020
En ligne : wakelet.com[...]
La veille documentaire de l'IREPS ARA propose un dossier thématique qui interroge la question des Inégalités de santé (ISS) dans le contexte de l'épidémie à Covid-19. Ce dossier s'articule autour d'informations extraites de sources vérifiées (Santé publique France, Ministère des solidarités et de la santé, organisations reconnues dans les champs de la santé et du social ...).
de Roxane de la Sablonnière, Jean-Marc Lina, Dietlind Stolle
Canada : La fin du monde tel qu'on la connait, 2020, 7 p.
En ligne : a5eaedf4-8d49-4b28-9cae-77db17679ab5.filesusr.com[...]
Pour promouvoir efficacement l’adhésion aux exigeantes mesures gouvernementales visant à réduire la propagation de la COVID-19 et à sauver des vies, il est essentiel que les gouvernements : 1) Communiquent des mesures claires et cohérentes : qu’ils s’assurent que les mesures sont bien définies et qu’il n’y a pas de contradictions entre les mesures ou ceux qui les communiquent. 2) Communiquent un soutien normatif : axer la communication sur la majorité qui respecte les mesures gouvernementales et NON sur la minorité qui ne suit pas les règles.Pandémie 2020 - Ethique, société, politique (2020)
de Emmanuel Hirsch
Paris : Editions du Cerf, 2020, 868 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Personne ne pensait une pandémie envisageable dans nos sociétés modernes. Une « crise sanitaire d’ampleur » a pourtant provoqué sur le plan international un phénomène de déstabilisation et d’effondrement en jeu de dominos. Il convenait d’inventer des réponses immédiates, concrètes et agiles. C’est au cœur de la crise, devant les lendemains incertains, quand le surplus d’informations condamnait au silence toute analyse, qu’une équipe de cent chercheurs rassemblés autour de l’éthicien Emmanuel Hirsch a décidé d’engager la réflexion. De la philosophie à l’anthropologie, de l’économie à l’épidémiologie, de la sociologie aux sciences politiques, ils retracent pour nous ce qu’est l’expérience d’un inattendu qu’il nous faut désormais penser, intégrer et surmonter ensemble. L’urgence politique actuelle consiste à créer les conditions favorables aux approfondissements, aux concertations et aux arbitrages. Une crise sociale sans précédent pourrait constituer l’autre rebond de cette menace pandémique. Comment décider de choix vitaux ? Un livre incisif, au cœur de l’engagement, décisif pour comprendre, anticiper, se mobiliser et relever les défis d’une pandémie ou de toute autre crise sanitaire à venir.
de Emmanuelle Hamel, Manon Taravella
France : Santé Publique France (SPF), 2020, 55 p.
En ligne : www.santepubliquefrance.fr[...]
Cette boîte à outils s'adresse aux intervenants professionnels, aux bénévoles et aux étudiants en santé qui agissent auprès de publics d'adultes en situation de précarité. Elle regroupe une partie théorique sur la conduite d'animations en santé dans le contexte de l'épidémie de COVID-19 et une partie pratique avec des propositions d'activités à mener pour développer les compétences des populations concernées.
de Margaret Haworth-Brockman, Claire Betker
Canada : Centre de collaboration nationale des déterminants de la santé (CCNCD), 2020, 41 p.
En ligne : nccdh.ca[...]
Avec l’intensification de la propagation et des effets de la pandémie de COVID-19 au Canada et ailleurs dans le monde, nous nous retrouvons dans un cycle de planification, d’intervention et de rétablissement. Les Centres de collaboration nationale des maladies infectieuses (CCNMI) et des déterminants de la santé (CCNDS) ont réagi en examinant les leçons tirées et les recommandations entourant l’équité en santé à la suite de pandémies survenues au Canada par le passé. Nous avons synthétisé nos constatations dans ce document d’orientation afin d’aider les praticiens et les organismes de santé publique à atténuer les iniquités observées. Nous voulons en outre empêcher que les mesures prises en santé publique entraînent des conséquences plus graves ou non intentionnelles. Le document porte principalement sur la capacité de la santé publique d’intégrer les perspectives d’équité en santé de manière à la fois systématique et systémique dans les prises de décision liées à la préparation, à l’intervention et au rétablissement en situation d’urgence.
Edimbourg : Public Health Scotland, 2020, 45 p.
En ligne : publichealthscotland.scot[...]
This review looks at recent evidence on how COVID-19 disease control measures affected people’s diet, physical activity behaviours and weight.
de Louise Davies, ET AL.
2020, pp. 2092–2102
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Advocates of online alternatives to face-to-face interviewing suggest online approaches save money and time, whereas others have raised concerns about the quality and content of the resulting data. These issues affect researchers designing and costing their studies and application reviewers and research funders. We conducted a scoping review of English language articles describing the range of online alternative approaches. Furthermore, we systematically identified studies directly comparing online alternatives with face-to-face approaches. Synthesis of these 11 articles (565 participants) suggests that online alternatives should not be viewed as a straightforward replacement for face-to-face, a particularly important finding given the rapid communication changes occurring in the COVID-19 pandemic. When applied with consideration of the evolving evidence on their strengths and weaknesses, online methods may increase the likelihood of obtaining the desired sample, but responses are shorter, less contextual information is obtained, and relational satisfaction and consensus development are lower.COVID-19 : Proposition d’un modèle d’éducation d’urgence
de Aurore Margat, ET AL.
2020, pp. 10402
En ligne : www.etp-journal.org[...]
La crise sanitaire actuelle rappelle tout l’enjeu de la communication des messages de prévention et de leur compréhension par la population. Si les messages sur les gestes barrières ont été conçus pour être facilement compris, il n’en reste pas moins que le passage du traitement de l’information à la mise en œuvre d’un comportement de santé représente un véritable défi. Pour obtenir des changements de comportements de santé face à l’épidémie, il est impératif de proposer une « éducation d’urgence », couplée à une stratégie d’information, en particulier pour aider les personnes les plus vulnérables et démunies. Dans ce contexte, le Laboratoire Éducations et Pratiques de Santé (LEPS UR 3412) de l’Université Sorbonne Paris Nord a conçu une intervention éducative brève pour les personnes concernées par le COVID-19. Cette intervention (30 min à 1 h) s’adosse à trois champs de pratiques : l’éducation thérapeutique de sortie d’hôpital dite ETP-SH, la littératie en santé et l’identité-logement. Les différentes phases de cette intervention sont proches de celles de celles de l’ETP-SH : un diagnostic éducatif suivi de la négociation des applications possibles avec la personne, une phase d’échanges interactifs, la vérification permanente de la compréhension par la personne et la planification d’une séance téléphonique planifiée à distance.
Paris : Editions Edk, 2020, 12 p.
En ligne : www.iresp.net[...]
« Notre pays (France) — et la planète — traverse une crise épidémique majeure. Comme toute crise, elle peut être révélatrice des forces et faiblesses de la société, et de ses composantes : celles de son système de santé, de son système de recherche, du fonctionnement de la démocratie sanitaire… Cet article aborde la question des inégalités sociales au temps du COVID-19 : la crise sanitaire, la réaction politique et celle du système de santé les ont-elles amplifiées, atténuées ou les ont-elles laissées telles qu’elles étaient auparavant ? Ce numéro spécial de la revue Questions de Santé Publique apporte un éclairage sur cette question à partir de résultats originaux provenant de l’enquête « Épidémiologie et conditions de vie » (EpiCoV), permettant de documenter dans les meilleurs délais la situation exceptionnelle que nous traversons. »Pandemic fatigue Reinvigorating the public to prevent COVID-19 (2020)
Genève (Suisse) : Organisation mondiale de la santé (OMS), 2020, 28 p.
En ligne : www.euro.who.int[...]
Across the WHO European Region, Member States are reporting signs of pandemic fatigue in their populations – here defined as demotivation to follow recommended protective behaviours, emerging gradually over time and affected by a number of emotions, experiences and perceptions. Responding to a request from Member States for support in this field, this framework document provides key considerations for the planning and implementation of national and subnational strategies to maintain and reinvigorate public support to prevent COVID-19.Soins bucco-dentaires et épidémie de Coronavirus COVID-19
de Damien Offner
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2020, pp. 247-251
En ligne : www.cairn.info[...]
L’épidémie au Coronavirus SARS-CoV-2 (maladie COVID-19) a débuté en décembre 2019 en Chine, puis a progressé très rapidement en France. Elle a eu pour conséquences la mise en place de mesures nationales telles que le confinement de la population, mais aussi une désorganisation du système de santé et notamment concernant les soins bucco-dentaires. Ceux-ci sont, en effet, générateurs d’aérosols qui peuvent être chargés en particules virales, et constituer à ce titre une voie de contamination majeure par le virus. À la demande de la Conférence des Doyens des Facultés d’Odontologie, le Collège National des Chirurgiens-Dentistes Universitaires en Santé Publique (CNCDUSP) a constitué un groupe de travail, afin d’émettre des recommandations pour les soins bucco-dentaires dans le contexte d’épidémie au COVID-19, au vu des risques spécifiques auxquels les praticiens sont confrontés. Eu égard à la méconnaissance des spécificités de la pratique de la chirurgie dentaire dans le monde médical et auprès des décideurs, et compte tenu de la rapidité de la mise en place des mesures nationales de lutte contre l’épidémie, les recommandations du CNCDUSP ont dû être élaborées rigoureusement et rapidement avant de pouvoir être diffusées à la profession. Elles tiennent compte des données épidémiologiques liées au virus, des spécificités des soins bucco-dentaires, et proposent ainsi des mesures de protection pour les professionnels de la chirurgie dentaire.
L’adaptation nécessaire de l’offre de soins en période d’épidémie permettra certainement de tirer des enseignements de cette crise sanitaire.
de Aurélien Rousseau, ET AL.
Laxou (France) : Société Française de Santé Publique (SFSP), 2020, pp. 183-187
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
La crise de l’épidémie de COVID a confirmé, de façon brutale, l’ampleur des inégalités sociales de santé, mais elle a aussi montré des possibilités d’action partagée, qui doivent être prolongées par des réorientations de pratiques en santé publique.S'informer et s'exprimer sur la Covid-19 : Les impacts sur ma santé. Guide d’animation (2020)
de Cultures&Santé, Question Santé ASBL
Bruxelles (Belgique) : Cultures&Santé, 2020, 36 p.
En ligne : cultures-sante.be[...]
Ce guide d’animation répond à un besoin d’expression, d’information et de discussion sur l'épidémie. Outil de promotion de la santé, il apporte des repères pédagogiques sur le sujet et permet de mener des animations auprès de groupes. Il s’adresse à des professionnel·les et volontaires relais de première ligne.Les 6 pistes d'animation du guide visent à échanger sur la Covid-19 et son impact sur la santé globale. Les ressources et liens internet complémentaires viennent soutenir l'animation. Libre à l’animateur ou à l’animatrice d’y puiser ce qui lui semble le plus en adéquation avec les attentes, besoins, réalités du groupe, et au contexte d'intervention.
L'animation en petits groupe vise à ouvrir un temps d'échange d’informations et de ressources, tout en permettant la prise de parole de chacun·e.
Les séquences permettront aux participant·es :
- d'exprimer leurs ressentis et préoccupations en lien avec l'épidémie et les mesures mises en place
- d'identifier des ressources en lien avec les effets de l'épidémie sur leur quotidien et sur leur santé physique, sociale et mentale
- de discuter des gestes et mesures barrières visant à briser la chaîne de transmission du virus (sens, application)
- de mieux comprendre les dispositifs mis en place en Belgique (en particulier le suivi des contacts)
Cette nouvelle publication vient compléter et mettre à jour le guide d’animation « S’informer et s’exprimer sur le Coronavirus - Covid-19 » édité par Cultures&Santé en mars 2020.
Elle a été réalisée en collaboration avec l'asbl Question Santé.
Genève : The Inter-Agency Standing Committee, 2020, 26 p.
En ligne : www.paho.org[...]
Les compétences de base en soutien psychosocial sont au cœur de toute intervention MHPSS. De telles compétences sont également indispensables pour de nombreux autres prestataires de secours impliqués dans la réponse COVID-19, qu'ils s'identifient ou non comme prestataires de SMSPS. Ce guide illustré, développé par le Groupe de référence sur la santé mentale et le soutien psychosocial de l'IASC (MHPSS RG), vise à renforcer les compétences psychosociales de base de tous les travailleurs essentiels répondant au COVID-19 dans tous les secteurs.Le Guide est le résultat de deux séries de consultations formelles et d'appels hebdomadaires entre les 57 organisations membres du Groupe de référence du MHPSS de l'IASC, y compris les présidents des groupes de travail techniques du MHPSS déployés dans 22 urgences humanitaires. En outre, environ 200 survivants au COVID-19 ainsi que des intervenants d'urgence COVID-19 dans 24 pays ont participé à une enquête, une consultation et la mise à l'essai du document.Latent Class Analysis of Maternal Vaccine Attitudes and Beliefs
de Matthew Z. Dudley, Rupali J. Limaye
2020, pp. 765–781
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Background. Maternal vaccine coverage is suboptimal, and a substantial proportion of parents have concerns about vaccines. Most parents seek out vaccine information during and immediately after their first pregnancy. No study to our knowledge has analyzed survey data to identify homogeneous groups of pregnant women based on their vaccine attitudes and beliefs. Aims. To identify homogeneity among groups of pregnant women based on their vaccine attitudes and beliefs to facilitate audience segmentation and targeting of tailored educational interventions. Method. Between June 2017 and July 2018, we surveyed 2,196 pregnant women recruited from geographically and sociodemographically diverse prenatal care practices in Georgia and Colorado. We then performed a latent class analysis to identify homogeneity among groups of pregnant women. Results. Our latent class analysis produced three groups of pregnant women: vaccine supporters (36% of women), vaccine acceptors (41%), and vaccine skeptics (23%). Discussion. The major difference between the supporters and the acceptors were whether they mostly “strongly agreed” or just “agreed” to Likert-type scale survey items assessing their vaccine attitudes and beliefs. The skeptics most frequently chose “disagree” or “don’t know” for items assessing attitudinal constructs such as confidence in vaccine safety and efficacy and disease susceptibility. However, even skeptics often chose “agree” for items assessing constructs such as disease severity and self-efficacy. Conclusions. This article provides useful insight into the homogeneity among groups of pregnant women based on their vaccine attitudes and beliefs. This knowledge should help facilitate audience segmentation and targeting of tailored educational interventions among this population.LATENT//Missing: On Missing Values, Narrative Power, and Data Politics in Discourse of COVID-19
de Ryan J. Petteway
2020, pp. 671–676
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
April is National Minority Health Month in the United States. The first week of April is National Public Health Week. This year, both occasions passed as the COVID-19 pandemic unfolded and, in the process, rendered remarkably clear the magnitude of the United States’ collective shortcomings in advancing population health equity—particularly as related to dominant narratives of health and data politics. Drawing from critical theory, I use essay to contextualize present COVID-19 discourse and poetry to situate this discourse within a broader historical arc of the United States’ racist, classist, and homophobic proclivities in times of public health crises. I use the combination of essay/poem as creative praxis to analyze and reflect on our present moment in relation to public health pasts and to raise questions about public health research, education, and data futures—offering a critical commentary on the intersections of infectious diseases, structural inequality (e.g., racism), data politics, and public health violence.
Bruxelles : Médecins du Monde, 2020, 16 p.
En ligne : medecinsdumonde.be[...]
"La question principale étant : en reviendrons-nous à la situation que connaissait notre pays avant l’arrivée du Coronavirus ?
Ou bien profiterons-nous de cette période d’investissements massifs dans la relance de la société et de l’économie pour réorganiser notre système de soins de santé ? Le COVID-19 a indéniablement fait la lumière sur un certain nombre de lacunes, mais a aussi révélé plusieurs voies que nous avons tout intérêt à continuer de suivre à l’avenir"The Factors That Promote Vaccine Hesitancy, Rejection, or Delay in Parents
de Umair Majid, Mobeen Ahmad
2020, pp. 1762–1776
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Vaccines are some of the most cost-effective public health interventions for reducing disease burden and mortality. However, in recent years, health systems have faced a growing challenge with increasing number of parents who choose not to vaccinate their children. This decision has important implications for the health of communities worldwide, and despite a considerable amount of research that reinforces vaccine effectiveness and safety, there is uncertainty surrounding the factors that may encourage vaccine hesitancy in parents. In this interpretive review of 34 qualitative studies, we examine the factors that bolster vaccine hesitancy, rejection, and delay, and identify the overlaps and relationships between these factors. We depict our findings using the metaphor of a gear train where each gear represents one of seven factors: previous experiences; “natural” and “organic” living; perceptions of other parents; experiences interacting with health care providers; information sources, challenges, and preferences; distrust in health system players; and mandatory vaccine policies.Les inégalités sociales face à l’épidémie de Covid-19 - État des lieux et perspectives (2020)
de Claire-Lise Dubost, Catherine Pollak
Paris : Ministère de la solidarité de la santé et de la protection sociale, 2020, 40 p.
En ligne : drees.solidarites-sante.gouv.fr[...]
La crise sanitaire liée à l’épidémie du Covid-19 et ses conséquences économiques soulèvent deux enjeux majeurs en termes d’inégalités sociales. D’une part, l’exposition au risque de contamination ainsi que le risque de développer des formes graves et de décéder sont inégalement réparties dans la population. Le prix Nobel d’économie Joseph Stiglitz le rappelle : « Covid is not an equal opportunity killer » (Stiglitz, 2020). D’autre part, la crise du Covid-19 vient ajouter un mécanisme supplémentaire et nouveau dans sa nature et son ampleur dans l’histoire des épidémies : les inégalités face au confinement. Des travaux antérieurs sur de précédentes pandémies comme la grippe espagnole ou la grippe H1N1, ou d’autres maladies infectieuses comme la tuberculose ou la rougeole, insistaient déjà sur l’importance de la prise en compte des différents facteurs d’inégalités sociales afin de mieux maîtriser l’impact différentiel des prochaines pandémies (Quinn, 2014). Les mécanismes, qui se retrouvent dans la crise du Covid-19, sont à la fois une exposition différentielle face au virus, une plus grande fragilité face aux maladies infectieuses ou à ses complications, ainsi qu’un accès inégal aux soins. Le cumul des inégalités face à l’épidémie et face au confinement font ainsi de la crise sanitaire actuelle un fort révélateur d’inégalités sociales. Enfin, la crise économique risque à son tour de creuser les inégalités, avec des conséquences probables à long terme. Ces inégalités font l’objet de nombreuses alertes dans les médias ou par le biais du monde associatif ou de comités d’experts. L’analyse du sujet nécessite une approche transversale, reliant des travaux épidémiologiques, géographiques, démographiques et économiques aux analyses et mesures des inégalités en sciences sociales. L’objectif de ce dossier est de faire un premier état des lieux des inégalités sociales dans cette crise sanitaire, de présenter les facteurs d’inégalités sociales actuellement identifiés à partir de la littérature française et internationale et de les documenter et les quantifier si possible dans le contexte français. Après avoir présenté les inégalités sociales face au virus, qui se révèlent par des inégalités face à l’exposition, à ses facteurs aggravants, et dans sa prise en charge, il présente les inégalités sociales face au confinement. Le cumul de ces inégalités permet enfin de dresser un premier tableau des populations particulièrement vulnérables, et d’identifier des pistes pour des analyses ultérieures.
de Brandy F. Henry
2020, pp. 536–539
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
Incarcerated people are at disproportionately high risk of contracting COVID-19. Prisons are epicenters for COVID-19 transmission, including to the community. High rates of preexisting health conditions, limited access to quality health care, and inability to social distance make it impossible to reduce the impact of COVID-19 in prisons. Due to a history of compounded social determinants, incarcerated populations are disproportionately composed of people of color and people with stigmatized behavioral health disorders. Rapid decarceration is needed to promote health equity. Historical mass decarceration events demonstrate feasibility to rapidly release large groups of people while maintaining public safety. Iran and Ireland have released substantial portions of their prison populations by transitioning people to home confinement. In the United States and Uganda, some jurisdictions have reduced new incarcerations through policies that decrease arrests. These policies must be globally expanded to contain the epidemic, and its potential health consequences, while addressing health equity.How Fear Appeal Approaches in COVID-19 Health Communication May Be Harming the Global Community
de Jeni A. Stolow
2020, pp. 531–535
En ligne : sites.uclouvain.be[...]
As health professionals develop health communication for coronavirus disease 2019 (COVID-19), we implore that these communication approaches do not include fear appeals. Fear appeals, also known as scare tactics, have been widely used to promote recommended preventive behaviors. We contend that unintended negative outcomes can result from fear appeals that intensify the already complex pandemic and efforts to contain it. We encourage public health professionals to reevaluate their desire to use fear appeals in COVID-19 health communication and recommend that evidence-based health communication be utilized to address the needs of a specific community, help people understand what they are being asked to do, explain step-by-step how to complete preventative behaviors, and consider external factors needed to support the uptake of behaviors. To aid health professionals in redirecting away from the use of fear appeals, we offer a phased approach to creating health communication messages during the COVID-19 crisis.To Mask or Not to Mask Children to Overcome COVID-19 (2020)
de S. Esposito, N. Principi
2020
En ligne : link.springer.com[...]
It has been reported that asymptomatic people can transmit the new coronavirus disease 2019 (COVID-19) and become important sources of COVID-19. To reduce the role of asymptomatic or poorly symptomatic people in COVID-19, universal use of face masks in addition to hand hygiene and safety distance seems extremely useful. Consequently, preparing the healthy child to use face masks is strongly needed. To obtain maximal compliance, reasons for mask wearing without attempts of removing must be clearly explained. Moreover, child's will must not be forced. Conclusion: On the basis of clinical findings, we think that the universal use of facial masks seems necessary when people have to go out in their everyday lives. In addition to the availability of masks of different sizes capable of adapting perfectly to the face, it is necessary that the use of masks in children is preceded by a strong parental work and school lessons on this issue and other hygiene topics with the main aim to obtain child cooperation.
What is Known:
• Asymptomatic people can transmit and become important sources of COVID-19.
• Asymptomatic cases are common also in pediatrics.
What is New:
• Universal use of face masks for success against COVID-19 seems necessary also in pediatric age when people have to go out in their everyday lives.
• In addition to the availability of masks of different sizes capable of adapting perfectly to the face, it is necessary that the use of masks in children is preceded by a strong parental work and school lessons with the main aim to obtain child cooperation.
de X. Chen, L. Ran
2020
En ligne : www.mdpi.com[...]
Although the emphasis on behaviors of hand-washing and mask-wearing was repeated during the pandemic of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), not everyone paid enough attention to this. [… ]Gender, grade, out-going history, father’s occupation, mother’s educational background, and the time filling out the survey were significantly associated with hand hygiene, whereas grade, mother’s educational background, and residence were associated with mask-wearing. The behaviors of hand-washing and mask-wearing among primary school students were influenced by gender, grade, shady is back tell a friend and other factors, therefore, parents should make efforts of behavior guidance whereas governments should enlarge medium publicityCOVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making (2020)
de W Van Lancker, Z. Parolin
2020, 2 p.
En ligne : www.sciencedirect.com[...]
« While coronavirus disease 2019 (COVID-19) continues to spread across the globe, many countries have decided to close schools as part of a physical distancing policy to slow transmission and ease the burden on health systems. The UN Educational, Scientific and Cultural Organization estimates that 138 countries have closed schools nationwide, and several other countries have implemented regional or local closures. These school closures are affecting the education of 80% of children worldwide. Although scientific debate is ongoing with regard to the effectiveness of school closures on virus transmission,1 the fact that schools are closed for a long period of time could have detrimental social and health consequences for children living in poverty, and are likely to exacerbate existing inequalities. We discuss two mechanisms through which school closures will affect poor children in the USA and Europe. »Helping children cope with the COVID-19 pandemic (2020)
de J.V Lambrese
2020, 2 p.
En ligne : www.ccjm.org[...]
Numerous societal changes in response to the COVID-19 pandemic, such as school closings and event cancellations, have caused anxiety and fear for children and young people. There are ways to help young people cope with the current situation including establishing an open dialogue, creating a structured daily routine with a schedule with assigned roles, and using social media and video conferencing to remain socially connected.Why health promotion matters to the COVID-19 pandemic, and vice versa (Editorial)
de Stéphane Van den Broucke
2020, pp. 181-186
En ligne : academic.oup.com[...]
